30 professionals en sleutelfiguren uit een wijk die elkaar niet kennen… herkenbaar?
Vorige week kwamen zo’n 30 mensen bijeen, die allemaal in de wijk Heerenveen-Midden direct of indirect werkzaam zijn voor senioren (van welzijn tot ouderen- en gehandicaptenzorg, van de bibliotheek tot de kerk, ‘de meitinker’ en de sportcoach).
Er was niemand die iedereen kende.
Er waren er een paar die de helft kende.
Het grootste gedeelte kende bijna niemand.
Zonde…
Want in Heerenveen-Midden gebruikt de groep ‘de Sociale senioren’ de meeste zorg en lopen het grootste risico op gezondheidsproblemen. Wat zou het mooi zijn als al die professionals hun werk op elkaar zouden afstemmen en elkaar zouden versterken. Zie ook deze artikelenreeks over Regioplan Heerenveen.
Dat was precies het doel van deze sessie. Na een co-creatiesessie met Sociale senioren zijn er drie belangrijke thema’s geïdentificeerd die voor deze ouderen van belang zijn:
1. Sociale verbinding en eenzaamheid;
2. Veiligheid en leefbaarheid;
3. Toegang tot ondersteuning en zorg.
In groepen gingen we aan de slag met drie vragen:
1. Wat doen we al voor- en met senioren in deze wijk?
2. Wat kunnen we samen (met inwoners) beter doen?
3. Wat is dan de eerste stap?
Belangrijke resultaten:
Professionals en sleutelfiguren willen elkaar kennen, van elkaar weten wat ze doen en elkaar laagdrempelig kunnen benaderen.
Samenwerking tussen sleutelpersonen (inwoners) en deze professionals is de basis van nieuwe initiatieven.
Om dit te doen is géén nieuw samenwerkingsverband of andere constructen nodig, het moet aansluiten op de initiatieven die er al zijn.
Wordt vervolgd!
INspiratie
Hoe een zelfsturende juwelenbende slaagde
In totaal plegen de Pink Panthers meer dan 105 roven en maken ze naar schatting 600 miljoen buit. Wie zijn dit in hemelsnaam? Hoe doen ze dit?
Hoe de gemiddelde strategie wordt ontvangen
Als je wilt dat strategie landt en leeft moet je erover durven praten en alle vaders en moeders van de strategie moeten dit faciliteren. 5 tips.
We horen één keer wat en daarna toch nooit meer
Niet voor niets faalt gemiddeld zo’n 70% van de strategische plannen. De zes grootste valkuilen (en oplossingen) bij het realiseren van alignment.