68% van je strategische plannen zijn kansloos (deel 2)
Kom uit je ivoren toren, want anders prikt ie je…
Je hebt samen met het MT tijdens een heidag een mooie strategie ontwikkeld. Misschien heb je iemand van de RvT, CR en/of OR uitgenodigd. De energie giert door de groep.
Na een tijdje is het moment daar om de strategie in de organisatie te presenteren. In de pauze hoor je bij het koffiezetapparaat dat ene zinnetje: “Mooie plannen, maar wat ze bedacht hebben werkt toch niet.”
Bij Weyond is onze grootste frustratie dat een goede strategie te vaak de werkvloer niet bereikt. Daarom deel ik met jou onze kennis over strategie en alignment: het laten landen en leven van strategie op de werkvloer.
Je grootste fout
Één van de meest gemaakte fouten bij het ontwikkelen van een strategie is dat het in de boardroom gebeurt (denk: RvB, directie, MT). Het lijkt een open deur, maar een strategie moet je ontwikkelen met de mensen die het waar moeten maken.
Ik deel in dit artikel 6 tips over het inrichten van het proces om te komen tot een goede strategie die medewerkers herkennen en omarmen
6 tips om een strategie te ontwikkelen die een kans van slagen heeft
- Gun jezelf en de organisatie de tijd om zorgvuldig je strategie te ontwikkelen: het is waar dat in een kleine groep alles sneller gaat en dat het meer tijd kost om een strategie samen te ontwikkelen. De kans is bij de tweede echter veel groter dat je strategie ook gaat slagen. Trek daarom 3-6 maanden de tijd uit om je strategie te ontwikkelen.
2. Doorloop het proces met een of meerdere werkgroepen: zorg dat de groep bestaat uit een dwarsdoorsnede van alle (!) lagen van de organisatie of gebruik meerdere groepen die bepaalde professionals vertegenwoordigen. Vergeet je medezeggenschapsraden niet (OR, CR, VAR). Betrek informele leiders: mensen die al lang bij je werken en/of een natuurlijk gewicht of leiderschap laten zien in hun team. Durf je ook klanten in je proces mee te nemen?j
3. Werk volgens een strak proces met duidelijke stappen: goed dat iedereen meedenkt maar het hoeft geen Poolse landdag te worden. Bepaal wanneer je welke groep mee laat denken en feedback laat geven. Zo kom je wel vooruit en maak je de strategie af binnen een realistische planning.
4. Vertel al wat je strategische plannen zijn, voordat het af is: neem mensen mee in het proces van de ontwikkeling van de strategie. Plaats berichten op intranet, social, maak een vlog… Deel de inzichten die jullie hadden, de richting die het opgaat, de urgentie die eraan ten grondslag ligt. Doe eens gek… Heb je een vraagstuk waar je niet uitkomt? Gooi een poll de organisatie in.
5. Geef iedereen die iets wil zeggen de kans om zich uit te spreken: hang posters op waar medewerkers op kunnen schijven, stuur een vlogger het gebouw in om mensen te interviewen, stuur een digitale vragenlijst door. Medewerkers stoppen gemiddeld 32 uur per week van hun tijd in jouw organisatie… natuurlijk hebben zij ideeën over hoe dingen beter, sneller of anders kunnen voor klanten of collega’s!
6. Do your research: zorg dat je strategie is gestoeld op een fundament van feiten en inzichten (bijv. behoeften van je klanten, medewerkers, samenwerkingspartners, veranderingen in je omgeving en de samenleving). Als je later de strategie wilt delen wil je laten zien waar deze op gebaseerd is.
Vond je dit interessant?
In deel 1 van deze reeks deelde ik waarom 68% van jouw strategische plannen kansloos zijn en wat je de belangrijkste voorspellers is voor een succesvolle strategie.
Komende tijd deel ik graag meer met je over onze passie: alignment – het laten landen en leven van strategie op de werkvloer.
INspiratie
Hoe de gemiddelde strategie wordt ontvangen
Als je wilt dat strategie landt en leeft moet je erover durven praten en alle vaders en moeders van de strategie moeten dit faciliteren. 5 tips.
We horen één keer wat en daarna toch nooit meer
Niet voor niets faalt gemiddeld zo’n 70% van de strategische plannen. De zes grootste valkuilen (en oplossingen) bij het realiseren van alignment.
Ik ken de visie niet, ik doe gewoon mijn werk
Een simpel zinnetje waar je als leider wakker van ligt. Vooral leiders van maatschappelijke organisaties die hun organisaties willen helpen.