Alignment is als een spier die je moet trainen
“Ons personeel is zo druk, we moeten ze niet lastig vallen”
Maatschappelijke organisaties zijn zo gericht op de behoeften van inwoners/cliënten dat er minder tijd is om écht aandacht te hebben voor medewerkers.
Juist als je medewerkers wil meenemen in verandering, en wil dat zij zich betrokken en gehoord voelen, is het nodig om structureel met hen in gesprek te zijn.
Een gesprek en bewustwording over hoe zij vanuit hun rol bijdragen aan de doelen en missie van de organisatie. Dat noemen wij alignment.
Alignment is als een spier die je moet trainen.
De crux zit hem in het structureel organiseren van die dialoog. Dat is een spier die in veel organisaties vaak niet zo sterk getraind is. Hier een aantal oefentips:
1. Kies eerst één manier waarop jij denkt dat je in de organisatie structureel het gesprek goed kan voeren. Bijv. een dialoogsessie, een medewerkersbijeenkomst etc.
2. Maak de bijeenkomst zo toegankelijk mogelijk. Liever meerdere kleine bijeenkomsten waar veel mensen bij zijn dan één grote waar niet iedereen bij kan zijn.
3. Richt de sessie zo in dat je echt dialoog faciliteert, zodat het gaat over de essentie: wat is het doel van de organisatie en hoe draag ik daaraan bij?
4. Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Als het goed gaat, besluit dan om dit 2 of 3 jaar lang vol te houden op (ongeveer) dezelfde manier. Dan bedoel ik niet dat de inhoud altijd hetzelfde moet zijn, houdt het aantrekkelijk en inspirerend. Wat ik wel bedoel is dat de vorm, de manier van uitnodigen en de duur hetzelfde is.
Train die spier. Geloof me: het wordt gewaardeerd en het wordt makkelijker.
Een goed voorbeeld zijn de reisplansessies van Ons Tweede Thuis (gehandicaptenzorg). Hier organiseren MT-/stafleden in één week tijd 10 dialoogsessies van één uur voor medewerkers, cliënten én naasten.
De eerste keer (een paar maanden geleden) ging dat goed. Er waren toen 180 mensen betrokken. Daarom organiseren zij nu, een paar maanden later, het nogmaals op dezelfde manier.
Hoe organiseer jij de dialoog in je organisatie?
📸 Reisplansessie doelgroep NAH binnen Ons Tweede Thuis, juli 2023
INspiratie
Cruciale fout bij een organisatieverandering
Bij het ontwikkelen van een strategie kom je tot inzichten. Deze ‘aha-momenten’ zijn bepalend voor de keuzes die worden gemaakt. Vier gedachten op mee te nemen.
Schijnwerpers op succes met icoonvoorbeelden
Een zwembad als inspiratiebron voor succes. Ontdek hoe je icoonvoorbeelden kan gebruiken in het laten landen en leven van een strategie.
Hoe breng je een beweging op gang?
Ga jij deze week een beweging starten? Hoe doe je dat en wie ben je dan? De leider, de eerste volger, de tweede volger of iemand in de crowd?