Alignment is als een spier die je moet trainen
“Ons personeel is zo druk, we moeten ze niet lastig vallen”
Maatschappelijke organisaties zijn zo gericht op de behoeften van inwoners/cliënten dat er minder tijd is om écht aandacht te hebben voor medewerkers.
Juist als je medewerkers wil meenemen in verandering, en wil dat zij zich betrokken en gehoord voelen, is het nodig om structureel met hen in gesprek te zijn.
Een gesprek en bewustwording over hoe zij vanuit hun rol bijdragen aan de doelen en missie van de organisatie. Dat noemen wij alignment.
Alignment is als een spier die je moet trainen.
De crux zit hem in het structureel organiseren van die dialoog. Dat is een spier die in veel organisaties vaak niet zo sterk getraind is. Hier een aantal oefentips:
1. Kies eerst één manier waarop jij denkt dat je in de organisatie structureel het gesprek goed kan voeren. Bijv. een dialoogsessie, een medewerkersbijeenkomst etc.
2. Maak de bijeenkomst zo toegankelijk mogelijk. Liever meerdere kleine bijeenkomsten waar veel mensen bij zijn dan één grote waar niet iedereen bij kan zijn.
3. Richt de sessie zo in dat je echt dialoog faciliteert, zodat het gaat over de essentie: wat is het doel van de organisatie en hoe draag ik daaraan bij?
4. Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Als het goed gaat, besluit dan om dit 2 of 3 jaar lang vol te houden op (ongeveer) dezelfde manier. Dan bedoel ik niet dat de inhoud altijd hetzelfde moet zijn, houdt het aantrekkelijk en inspirerend. Wat ik wel bedoel is dat de vorm, de manier van uitnodigen en de duur hetzelfde is.
Train die spier. Geloof me: het wordt gewaardeerd en het wordt makkelijker.
Een goed voorbeeld zijn de reisplansessies van Ons Tweede Thuis (gehandicaptenzorg). Hier organiseren MT-/stafleden in één week tijd 10 dialoogsessies van één uur voor medewerkers, cliënten én naasten.
De eerste keer (een paar maanden geleden) ging dat goed. Er waren toen 180 mensen betrokken. Daarom organiseren zij nu, een paar maanden later, het nogmaals op dezelfde manier.
Hoe organiseer jij de dialoog in je organisatie?
📸 Reisplansessie doelgroep NAH binnen Ons Tweede Thuis, juli 2023
INspiratie
Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
Weet echt iedereen wat ‘positieve gezondheid’ of ‘de juiste zorg op de juiste plek’ betekend? Uitdaging aan beleidsmakers om begrijpelijke taal te gebruiken.
Lessen van succesvolle teams
Waarom leert het ene team sneller dan het andere team? Ik neem je mee naar 1998. Het onderzoeksteam van Harvard onderzoekt de leersnelheid van chirurgische teams.
Wie wordt de eerste ‘death education influencer’?
Amerikaanse hospicenurse Julie als unieke influencer in ‘death-education’ en kansen die influencers de ouderenzorg bieden.