Alignment: een stevige brug, geen liaan
Alignment is een stevige brug, geen liaan waar je aan slingert en die na één sprong in het midden blijft hangen
Strategie is vaak voorbehouden aan managers en beleidsmedewerkers in vaak moeilijke rapporten. Zie de metafoor van de liaan waar een paar mensen de sprong naar de overkant halen. Dat is zonde, want het zijn niet degene die de strategie daadwerkelijk waar moeten maken.
De kunst is om een strategie begrijpelijk en toegankelijk te maken voor iedereen in de organisatie, oftewel om een brug te bouwen waar iedereen goed overheen kan lopen. Dit kost wat meer tijd om te maken maar loont op de lange termijn wel.
📸 Fragment van YouTube @FailDrama ‘Rope Swing Fails 2015
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.