Logo Weyond
Telefoon:
E-mail:

De kracht van betrokkenheid bij bedrijfstrategie

“Veel mensen willen niks weten van onze strategie, ze doen gewoon hun werk.”
 
Daar wil ik het toch eens over hebben.
 
Stel… je werkt ergens al 10 jaar als productiemedewerker.
Je hebt je routine en doet gewoon je werk. Het werk is zwaar.
Je wordt nooit ergens in bijgepraat.
Je bent wel eens gevraagd om mee te denken, maar hebt daar nooit meer iets van gehoord.
Dan… ben ik het misschien wel eens met bovenstaande stelling. 🤔
 
Stel… je bent een productiemedewerker die ergens nieuw komt werken.
Tijdens een welkomstbijeenkomst vertelt de CEO jou en alle nieuwe medewerkers hoe het bedrijf is ontstaan en welke bijdrage medewerkers in het bedrijf leveren aan de maatschappij. 
Je leert dat de onderdelen die jij maakt, helpen aan het voorkomen van auto-ongelukken.
Elke maand is er een teamlunch.
Elke drie maanden wordt in de warehouse voor alle teams een korte presentatie gegeven. Je hoort dat jullie team de productiedoelen goed heeft behaald. Je hoort dat jullie als organisatie zo’n 4.000 auto’s dit kwartaal veiliger hebben gemaakt en dat jullie dat ook gaan doen voor vliegtuigen.
Soms wordt hier een demonstratie gegeven van bijvoorbeeld nieuwe technologie die gebruikt gaat worden.
Dan… is bovenstaande stelling gewoon niet waar.

Het is gewoon een kip en ei verhaal. Simple as that.

Starbucks

Als je ervan uit gaat dat mensen niet geïnteresseerd zijn, besteed je er geen aandacht aan. Dan gaan ze dit niet worden.

Als je ervan uit gaat dat mensen wel geïnteresseerd zijn, dan besteed je er aandacht aan en raak je deze mensen echt wel.

INspiratie 

Cruciale fout bij een organisatieverandering

Cruciale fout bij een organisatieverandering

Bij het ontwikkelen van een strategie kom je tot inzichten. Deze ‘aha-momenten’ zijn bepalend voor de keuzes die worden gemaakt. Vier gedachten op mee te nemen.

Hoe breng je een beweging op gang?

Hoe breng je een beweging op gang?

Ga jij deze week een beweging starten? Hoe doe je dat en wie ben je dan? De leider, de eerste volger, de tweede volger of iemand in de crowd?