De kracht van betrokkenheid bij bedrijfstrategie
“Veel mensen willen niks weten van onze strategie, ze doen gewoon hun werk.”
Daar wil ik het toch eens over hebben.
Stel… je werkt ergens al 10 jaar als productiemedewerker.
Je hebt je routine en doet gewoon je werk. Het werk is zwaar.
Je wordt nooit ergens in bijgepraat.
Je bent wel eens gevraagd om mee te denken, maar hebt daar nooit meer iets van gehoord.
Dan… ben ik het misschien wel eens met bovenstaande stelling. 🤔
Stel… je bent een productiemedewerker die ergens nieuw komt werken.
Tijdens een welkomstbijeenkomst vertelt de CEO jou en alle nieuwe medewerkers hoe het bedrijf is ontstaan en welke bijdrage medewerkers in het bedrijf leveren aan de maatschappij.
Je leert dat de onderdelen die jij maakt, helpen aan het voorkomen van auto-ongelukken.
Elke maand is er een teamlunch.
Elke drie maanden wordt in de warehouse voor alle teams een korte presentatie gegeven. Je hoort dat jullie team de productiedoelen goed heeft behaald. Je hoort dat jullie als organisatie zo’n 4.000 auto’s dit kwartaal veiliger hebben gemaakt en dat jullie dat ook gaan doen voor vliegtuigen.
Soms wordt hier een demonstratie gegeven van bijvoorbeeld nieuwe technologie die gebruikt gaat worden.
Dan… is bovenstaande stelling gewoon niet waar.
Het is gewoon een kip en ei verhaal. Simple as that.
INspiratie
Word de nummer 1 door iedereen een stem te geven
In 1997 was ‘The USS Benfold’, van kapitein Michael Abrashoff, het slechtst presterende schip in de marine. Tegenwoordig staat dit schip bekend als het meest krachtige Navy-schip ter wereld. Hoe kreeg de kapitein dit voor elkaar?
Hoe een zelfsturende juwelenbende slaagde
In totaal plegen de Pink Panthers meer dan 105 roven en maken ze naar schatting 600 miljoen buit. Wie zijn dit in hemelsnaam? Hoe doen ze dit?
Hoe de gemiddelde strategie wordt ontvangen
Als je wilt dat strategie landt en leeft moet je erover durven praten en alle vaders en moeders van de strategie moeten dit faciliteren. 5 tips.