De kracht van betrokkenheid bij bedrijfstrategie
“Veel mensen willen niks weten van onze strategie, ze doen gewoon hun werk.”
Daar wil ik het toch eens over hebben.
Stel… je werkt ergens al 10 jaar als productiemedewerker.
Je hebt je routine en doet gewoon je werk. Het werk is zwaar.
Je wordt nooit ergens in bijgepraat.
Je bent wel eens gevraagd om mee te denken, maar hebt daar nooit meer iets van gehoord.
Dan… ben ik het misschien wel eens met bovenstaande stelling. 🤔
Stel… je bent een productiemedewerker die ergens nieuw komt werken.
Tijdens een welkomstbijeenkomst vertelt de CEO jou en alle nieuwe medewerkers hoe het bedrijf is ontstaan en welke bijdrage medewerkers in het bedrijf leveren aan de maatschappij.
Je leert dat de onderdelen die jij maakt, helpen aan het voorkomen van auto-ongelukken.
Elke maand is er een teamlunch.
Elke drie maanden wordt in de warehouse voor alle teams een korte presentatie gegeven. Je hoort dat jullie team de productiedoelen goed heeft behaald. Je hoort dat jullie als organisatie zo’n 4.000 auto’s dit kwartaal veiliger hebben gemaakt en dat jullie dat ook gaan doen voor vliegtuigen.
Soms wordt hier een demonstratie gegeven van bijvoorbeeld nieuwe technologie die gebruikt gaat worden.
Dan… is bovenstaande stelling gewoon niet waar.
Het is gewoon een kip en ei verhaal. Simple as that.
INspiratie
We horen één keer wat en daarna toch nooit meer
Niet voor niets faalt gemiddeld zo’n 70% van de strategische plannen. De zes grootste valkuilen (en oplossingen) bij het realiseren van alignment.
Kom uit je ivoren toren, want anders prikt ie je…
Eén van de meest gemaakte fouten bij het ontwikkelen van een strategie is dat het in de boardroom gebeurt. 6 tips om te komen tot alignment.
Ik ken de visie niet, ik doe gewoon mijn werk
Een simpel zinnetje waar je als leider wakker van ligt. Vooral leiders van maatschappelijke organisaties die hun organisaties willen helpen.