De kracht van betrokkenheid bij bedrijfstrategie
“Veel mensen willen niks weten van onze strategie, ze doen gewoon hun werk.”
Daar wil ik het toch eens over hebben.
Stel… je werkt ergens al 10 jaar als productiemedewerker.
Je hebt je routine en doet gewoon je werk. Het werk is zwaar.
Je wordt nooit ergens in bijgepraat.
Je bent wel eens gevraagd om mee te denken, maar hebt daar nooit meer iets van gehoord.
Dan… ben ik het misschien wel eens met bovenstaande stelling. 🤔
Stel… je bent een productiemedewerker die ergens nieuw komt werken.
Tijdens een welkomstbijeenkomst vertelt de CEO jou en alle nieuwe medewerkers hoe het bedrijf is ontstaan en welke bijdrage medewerkers in het bedrijf leveren aan de maatschappij.
Je leert dat de onderdelen die jij maakt, helpen aan het voorkomen van auto-ongelukken.
Elke maand is er een teamlunch.
Elke drie maanden wordt in de warehouse voor alle teams een korte presentatie gegeven. Je hoort dat jullie team de productiedoelen goed heeft behaald. Je hoort dat jullie als organisatie zo’n 4.000 auto’s dit kwartaal veiliger hebben gemaakt en dat jullie dat ook gaan doen voor vliegtuigen.
Soms wordt hier een demonstratie gegeven van bijvoorbeeld nieuwe technologie die gebruikt gaat worden.
Dan… is bovenstaande stelling gewoon niet waar.
Het is gewoon een kip en ei verhaal. Simple as that.
INspiratie
Een nieuw plan ontwikkel je bij de HEMA
Leer hoe gesprekken in de wijk bij een werkgroep zorgde voor een ander perspectief: een voorbeeld van een effectieve interventie.
Iedereen kan participeren in strategieontwikkeling
Iedereen kan participeren in strategieontwikkeling. Samen met Ons Tweede Thuis maakten we het mogelijk dat iedereen die wil participeren dat kan.
Webinar: de kracht van interventies
Ontdek de kracht van interventies om medewerkers te betrekken bij jouw strategie. Volg ons webinar en breng je organisatie beweging!