Bij Weyond ontwikkelen we strategisch beleid mét de doelgroep
Dat is de reden waarom veel organisaties wel of juist niet voor ons kiezen.
En dat is prima!
Wij geloven erin dat je een goede strategie alleen maar kan ontwikkelen…
1. Met de mensen die het moeten waarmaken (medewerkers, vrijwilligers en samenwerkingspartners) en
2. Met de mensen voor wie het bedoeld is (inwoners, inwonersinitiatieven, cliënten, patiënten of klanten).
Waarom zou je dit willen?
▶️ Je krijgt een betere strategie die veel beter aansluit en waarvan de kans groter is dat die slaagt.
▶️ Leiders in de organisatie komen meer in positie omdat zij de strategie regelmatig gaan delen en toetsen bij bijvoorbeeld hun medewerkers en cliënten.
▶️ Mensen kennen de strategie al voor dat deze afgerond is.
▶️ Mensen voelen zich betrokken en gehoord en vaak ook mede-eigenaar van de strategische keuzes.
▶️ Je merkt meteen of mensen zich wel of niet kunnen vinden in de strategie en waar de weerstand zit.
▶️ Je krijgt doorlopend feedback en kan deze al verwerken voordat de strategie definitief is.
▶️ Je kan je taal goed afstemmen op de taal van de mensen die het moeten waarmaken en voor wie deze bedoeld is.
📸 In gesprek met ouderen om samenwerkingsverbanden te helpen hun interventies beter af te stemmen op de doelgroep.
Waarom zou je dit niet willen?
▶️ Je kiest ervoor om de strategie alleen te maken met het MT.
▶️ Het is een groepsproces, intensiever en je krijgt dus veel ‘plasjes’ (let op: die krijg je hoe dan ook, vroeg of laat).
▶️ Het proces duurt wat langer en vergt meer capaciteit (maar: deze tijd bespaar je later in het proces).
▶️ Je krijgt doorlopend feedback en je móét daar wat mee doen, anders werkt het tegen je.
Ik schreef eerder hoe we dit hebben gedaan bij Ons Tweede Thuis, een grote regionale organisatie in de gehandicaptenzorg.
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.