Bij Weyond ontwikkelen we strategisch beleid mét de doelgroep
Dat is de reden waarom veel organisaties wel of juist niet voor ons kiezen.
En dat is prima!
Wij geloven erin dat je een goede strategie alleen maar kan ontwikkelen…
1. Met de mensen die het moeten waarmaken (medewerkers, vrijwilligers en samenwerkingspartners) en
2. Met de mensen voor wie het bedoeld is (inwoners, inwonersinitiatieven, cliënten, patiënten of klanten).
Waarom zou je dit willen?
▶️ Je krijgt een betere strategie die veel beter aansluit en waarvan de kans groter is dat die slaagt.
▶️ Leiders in de organisatie komen meer in positie omdat zij de strategie regelmatig gaan delen en toetsen bij bijvoorbeeld hun medewerkers en cliënten.
▶️ Mensen kennen de strategie al voor dat deze afgerond is.
▶️ Mensen voelen zich betrokken en gehoord en vaak ook mede-eigenaar van de strategische keuzes.
▶️ Je merkt meteen of mensen zich wel of niet kunnen vinden in de strategie en waar de weerstand zit.
▶️ Je krijgt doorlopend feedback en kan deze al verwerken voordat de strategie definitief is.
▶️ Je kan je taal goed afstemmen op de taal van de mensen die het moeten waarmaken en voor wie deze bedoeld is.
📸 In gesprek met ouderen om samenwerkingsverbanden te helpen hun interventies beter af te stemmen op de doelgroep.
Waarom zou je dit niet willen?
▶️ Je kiest ervoor om de strategie alleen te maken met het MT.
▶️ Het is een groepsproces, intensiever en je krijgt dus veel ‘plasjes’ (let op: die krijg je hoe dan ook, vroeg of laat).
▶️ Het proces duurt wat langer en vergt meer capaciteit (maar: deze tijd bespaar je later in het proces).
▶️ Je krijgt doorlopend feedback en je móét daar wat mee doen, anders werkt het tegen je.
Ik schreef eerder hoe we dit hebben gedaan bij Ons Tweede Thuis, een grote regionale organisatie in de gehandicaptenzorg.
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.