Bij Weyond ontwikkelen we strategisch beleid mét de doelgroep
Dat is de reden waarom veel organisaties wel of juist niet voor ons kiezen.
En dat is prima!
Wij geloven erin dat je een goede strategie alleen maar kan ontwikkelen…
1. Met de mensen die het moeten waarmaken (medewerkers, vrijwilligers en samenwerkingspartners) en
2. Met de mensen voor wie het bedoeld is (inwoners, inwonersinitiatieven, cliënten, patiënten of klanten).
Waarom zou je dit willen?
▶️ Je krijgt een betere strategie die veel beter aansluit en waarvan de kans groter is dat die slaagt.
▶️ Leiders in de organisatie komen meer in positie omdat zij de strategie regelmatig gaan delen en toetsen bij bijvoorbeeld hun medewerkers en cliënten.
▶️ Mensen kennen de strategie al voor dat deze afgerond is.
▶️ Mensen voelen zich betrokken en gehoord en vaak ook mede-eigenaar van de strategische keuzes.
▶️ Je merkt meteen of mensen zich wel of niet kunnen vinden in de strategie en waar de weerstand zit.
▶️ Je krijgt doorlopend feedback en kan deze al verwerken voordat de strategie definitief is.
▶️ Je kan je taal goed afstemmen op de taal van de mensen die het moeten waarmaken en voor wie deze bedoeld is.
📸 In gesprek met ouderen om samenwerkingsverbanden te helpen hun interventies beter af te stemmen op de doelgroep.
Waarom zou je dit niet willen?
▶️ Je kiest ervoor om de strategie alleen te maken met het MT.
▶️ Het is een groepsproces, intensiever en je krijgt dus veel ‘plasjes’ (let op: die krijg je hoe dan ook, vroeg of laat).
▶️ Het proces duurt wat langer en vergt meer capaciteit (maar: deze tijd bespaar je later in het proces).
▶️ Je krijgt doorlopend feedback en je móét daar wat mee doen, anders werkt het tegen je.
Ik schreef eerder hoe we dit hebben gedaan bij Ons Tweede Thuis, een grote regionale organisatie in de gehandicaptenzorg.
INspiratie
Breng je strategie tot leven: 4 tooltips
Ontdek hoe je strategie tot leven brengt en dialoog stimuleert met tools: van praatplaten tot ambassadeurs.
Word de nummer 1 door iedereen een stem te geven
In 1997 was ‘The USS Benfold’, van kapitein Michael Abrashoff, het slechtst presterende schip in de marine. Tegenwoordig staat dit schip bekend als het meest krachtige Navy-schip ter wereld. Hoe kreeg de kapitein dit voor elkaar?
Hoe een zelfsturende juwelenbende slaagde
In totaal plegen de Pink Panthers meer dan 105 roven en maken ze naar schatting 600 miljoen buit. Wie zijn dit in hemelsnaam? Hoe doen ze dit?