Logo Weyond
Telefoon:
E-mail:

Bij Weyond zijn we niet declarabel

Bij Weyond zijn we niet declarabel

Veel potentiële collega’s zijn tijdens een kennismaking vaak verrast als ze horen dat wij bij Weyond geen uren registreren of beoordelen op declarabiliteit. Dit is een hele bewuste keuze van mij (Jenna Kleingeld) en Peter Sieben, de oprichters van Weyond.

Ik heb zelf ervaren hoe dit soort principes veel invloed hebben op de cultuur van een organisatie en de houding/motivatie van medewerkers.

Een voorbeeld: de start van de week begon na de invoering van uren schrijven met: “Heeft iedereen zijn uren ingevoerd?” in plaats van “Hoe was je weekend?” of “Wat hebben nu echt te doen met elkaar deze week?”

Nog eentje: evaluatiegesprekken die zouden moeten gaan over “Hoe maken we het werk voor iedereen en voor de klanten beter?”, gingen opeens over “Ben je wel declarabel en is jouw project wel renderend?”.

Bij Weyond schrijven we dus geen uren en beoordelen we niet op declarabliteit. Daar merken we daar positieve effecten van:
⭐️ Collega’s focussen op de behoefte van de klant en kunnen flexibel zijn, zonder eerst het gesprek aan te moeten over budgetten/uren.
⭐️ Collega’s kunnen hun passie in hun werk kwijt omdat hun eigen standaard van kwaliteit niet wordt beperkt door vooraf vastgestelde budgetten/uren.
⭐️ Collega’s werken makkelijker samen en het benutten sneller elkaars kwaliteiten, zonder dat dit drukt op hun eigen declarabiliteit.
⭐️ Collega’s ervaren geen stress/werkdruk omdat ze wekelijks uren moeten invullen en de administratie willen laten kloppen.

Wat doen we dan wel?
😄 We nemen het karakter aan van onze klanten: wij werken vooral voor maatschappelijke organisaties of bedrijven met een maatschappelijk doel. Daar is het OK als het ene project/afdeling verlieslatend is en de andere winstgevend omdat het bijdraagt aan maatschappelijke waarde. Zo kijken wij aan naar wat het overblijft onderaan de streep en niet naar individuele projecten of collega’s.

😄 Wij geven duidelijke processen vorm met onze klanten. In onze offertes maken we dan ook resultaatafspraken en géén inspanningsafspraken. Dit maakt gesprekken over aanscherping van de opdracht ook gemakkelijk (ipv: is het aantal uren realistisch voor het werk dat gedaan moet worden).
😄 We geloven er heilig in dat als we de beste kwaliteit leveren die we kunnen iedereen blij is: onze collega’s, onze klanten en daarmee de maatschappij. We leggen geen beperkingen op in onze organisatie als het gaat om nieuwe dingen uitproberen of dingen toch net weer wat beter maken.

We zijn nu met 8 collega’s en ik ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt als we weer verder groeien.
Een ding is zeker: deze overtuigingen blijven onderdeel van de basis van Weyond en we vinden wel manieren om het goed te organiseren.

INspiratie 

De dag die je wist dat zou komen

De dag die je wist dat zou komen

We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…

Op de wc gebeurt het

Op de wc gebeurt het

Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.