Breng je Strategie tot Leven: 4 tooltips
“Laat jij ons strategisch beleidsplan vormgeven in onze huisstijl?”
Als de strategie ‘af’ is wil je het de organisatie inbrengen. Vaak is het zoektocht hoe dat goed te doen.
“Kan het op 1 A4?”
“Kan het omgezet worden in onze huisstijl?”
“Kunnen we uit de voeten met alleen een praatplaat?”
Wij geloven niet dat je een strategie moet “opmaken” in je thuisstijl. Wij geloven dat je de strategie tot leven moet brengen.
Dit doe je door de strategie te vertalen naar een aantal ’tools’ die verschillende doelgroepen aanspreken en helpen in de dialoog met deze mensen.
Elke doelgroep heeft andere informatie en context nodig.
4 tips om tools te ontwikkelen die je strategie laten leven
👁 Mensen onthouden meer van wat ze zien (30-50%) dan wat ze lezen (10%). Ontwerp je tools zo prikkelend mogelijk.
📊Zorg voor een basisdocument (voor doelgroepen die context en informatie nodig hebben bijv. staff/beleid/account) en maak spin-offs (voor doelgroepen die alleen de essentie willen weten). Die spin-offs kunnen van alles zijn maar denk 80/90% beeld 10% tekst: praatplaat, poster, filmpje…
🗣 Mensen onthouden 50% van wat ze zien en horen. En 70% van waar ze over praten/discussiëren.
Zet je tools in en combineer dus altijd met dialoog.
🎩 Met een document kan je niet praten, met mensen wel. Maak daarom de mensen die de strategie hebben ontwikkeld zichtbaar. Zet ze in als ambassadeurs. Zorg dat ze tijd hebben om zichtbaar te zijn in de organisatie en continu verhalen te delen over de verbinding tussen de strategie en de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer.
INspiratie
Bij Weyond zijn we niet declarabel
Veel potentiële collega’s zijn tijdens een kennismaking vaak verrast als ze horen dat wij bij Weyond geen uren registreren of beoordelen op declarabiliteit.
De dag die je wist dat zou komen
We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…
“De strategie moet simpel zijn – dat is niet waar.”
Als er iets is wat we graag willen dan is het dat alle medewerkers de strategie kennen en uitdragen. Drie inzichten.