Het succes van een organisatie als community
In 2012 begon tiener Ben Francis in zijn garage een nieuwe fitness-kledinglijn omdat er voor jonge, toegewijde fitnessliefhebbers geen betaalbare, functionele sportkleding was.
Binnen acht jaar groeide dit garagebedrijfje uit tot een Unicorn: een bedrijf ter waarde van 1 miljard dollar. Dit succes was niet alleen te danken aan hoogwaardige sportkleding, maar vooral aan de sterke community die Gymshark wist te creëren.
De visie van Gymshark gaat over het inspireren en ondersteunen van sporters in hun fitnessreis en het elkaar brengen van sporters over de hele wereld. In de wereldwijde Gymshark-community zitten sporters van alle leeftijden en niveaus die elkaar aanmoedigen en motiveren om het beste uit zichzelf te halen, hun grenzen te verleggen en hun persoonlijke doelen na te streven.
Wat kunnen organisaties leren van Gymshark?
Hoe bouw je aan een organisatie als community?
🏋🏻♀️ Zorg dat de organisatie een weerspiegeling is van de klanten en medewerkers die je vertegenwoordigt. Dit schept vertrouwen en zorgt voor een betere communicatie: boodschappen en informatie worden passend overgedragen. Werken er mensen van jouw doelgroep in jouw organisatie?
💬 Dialoog is cruciaal bij het bouwen van een community: het bevordert actieve betrokkenheid en motiveert om doelen na te streven. Gymshark creëerde een online ontmoetingsplaats waar de fitnessliefhebbers hun fitnessreis deelden (medewerkers én klanten).
💪🏾 Gymshark maakte gebruik van fitnessinfluencers. Ze waren niet alleen gezichten van het merk, maar ook actieve deelnemers aan de community, waardoor een bredere en diepere verbinding ontstond met de volgers. Wie zijn jou informele leiders? Mensen die echt verbinding hebben met jouw doelgroep?
🔗 Laat je klanten je dienstverlening ontwikkelen. Gymshark betrok de community bij het ontwerp- en productieproces van alle Gymshark artikelen. Er ontstaat daardoor een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij mensen zich niet alleen consumenten, maar ook medescheppers van het merk voelen.
🎯 Leg de focus op een gedeelde passie waar iedereen zich mee verbindt. Hierdoor ontstaat een community-gevoel. Bij Gymshark draait om het delen van doelen, prestaties en uitdagingen van een leven gericht op fitness en een gezonde levensstijl.
Wat zijn jouw ideeën over een organisatie als community?
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.