Het succes van een organisatie als community
In 2012 begon tiener Ben Francis in zijn garage een nieuwe fitness-kledinglijn omdat er voor jonge, toegewijde fitnessliefhebbers geen betaalbare, functionele sportkleding was.
Binnen acht jaar groeide dit garagebedrijfje uit tot een Unicorn: een bedrijf ter waarde van 1 miljard dollar. Dit succes was niet alleen te danken aan hoogwaardige sportkleding, maar vooral aan de sterke community die Gymshark wist te creëren.
De visie van Gymshark gaat over het inspireren en ondersteunen van sporters in hun fitnessreis en het elkaar brengen van sporters over de hele wereld. In de wereldwijde Gymshark-community zitten sporters van alle leeftijden en niveaus die elkaar aanmoedigen en motiveren om het beste uit zichzelf te halen, hun grenzen te verleggen en hun persoonlijke doelen na te streven.
Wat kunnen organisaties leren van Gymshark?
Hoe bouw je aan een organisatie als community?
🏋🏻♀️ Zorg dat de organisatie een weerspiegeling is van de klanten en medewerkers die je vertegenwoordigt. Dit schept vertrouwen en zorgt voor een betere communicatie: boodschappen en informatie worden passend overgedragen. Werken er mensen van jouw doelgroep in jouw organisatie?
💬 Dialoog is cruciaal bij het bouwen van een community: het bevordert actieve betrokkenheid en motiveert om doelen na te streven. Gymshark creëerde een online ontmoetingsplaats waar de fitnessliefhebbers hun fitnessreis deelden (medewerkers én klanten).
💪🏾 Gymshark maakte gebruik van fitnessinfluencers. Ze waren niet alleen gezichten van het merk, maar ook actieve deelnemers aan de community, waardoor een bredere en diepere verbinding ontstond met de volgers. Wie zijn jou informele leiders? Mensen die echt verbinding hebben met jouw doelgroep?
🔗 Laat je klanten je dienstverlening ontwikkelen. Gymshark betrok de community bij het ontwerp- en productieproces van alle Gymshark artikelen. Er ontstaat daardoor een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij mensen zich niet alleen consumenten, maar ook medescheppers van het merk voelen.
🎯 Leg de focus op een gedeelde passie waar iedereen zich mee verbindt. Hierdoor ontstaat een community-gevoel. Bij Gymshark draait om het delen van doelen, prestaties en uitdagingen van een leven gericht op fitness en een gezonde levensstijl.
Wat zijn jouw ideeën over een organisatie als community?
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.