cruciale fout bij een organisatie-
verandering
Tijdens het ontwikkelen van een strategie kom je met je team tot inzichten. Deze ‘aha-momenten 😏’ zijn bepalend zijn voor de keuzes die jullie als groep maken in de uiteindelijke strategie.
“Aha, dit vinden mijn klanten belangrijk.”
“Aha, dit zijn de drijfveren van mijn medewerkers.”
“Aha, met deze ontwikkelingen krijgen we in de toekomst te maken.”
Je maakt als team als het ware een ‘leercurve’ door waarin je gaandeweg samen begrip en draagvlak krijgt voor de strategie.
En nu komt het… meestal wordt alleen het eindresultaat van de leercurve (het doel en de route – ofwel de strategie) geïntroduceerd in de organisatie.
De belangrijke aha-momenten die je ook wel kunt vatten in ‘de urgentie’, ‘de zingeving’ en ‘het waarom’ van de strategie verdwijnen compleet. Terwijl juist deze aha-momenten zorgen voor begrip, zingeving en draagvlak.
Doodzonde.
4 gedachten op mee te nemen
📈 Identificeer de belangrijkste aha-momenten in de leercurve die jullie hebben doorgemaakt. Wat moet iedereen weten om goed te begrijpen waarom we hebben gekozen voor deze strategie?
💡 Denk goed na hoe je de aha-momenten in de groep kan laten landen. Gaan we het aha-moment vertellen of kunnen we de groep zelf ook tot dit inzicht laten komen?
🎥 Visualiseer de aha-momenten: van een filmpje, van een interview met de doelgroep tot aansprekende grafieken. Maak het aantrekkelijk om naar te kijken!
🗣️ Organiseer dialoog over de aha-momenten vóórdat je de strategie gaat delen. Je creëert zo een mooie landingsbaan, waar het vliegtuig (de strategie) op kan landen.
Benieuwd wat je nog meer kan doen om je strategie in de organisatie te introduceren? Kijk hierboven mijn webinar terug.
INspiratie
Op de wc gebeurt het
Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.
Welke houding neem je aan t.o.v. zorgzame gemeenschappen?
In de meeste regiovisies en plannen zien we dat het belang van zorgzame gemeenschappen wordt benoemd. Het roept een belangrijke vraag op voor organisaties: welke houding moeten wij hierin aannemen?
Zo vertaal je regioplannen naar de werkvloer
Veel zorgorganisaties hebben soms wel te maken met 7(!) regiovisies, regioplannen en netwerken. Hoe laat je deze landen in jouw organisatie?