cruciale fout bij een organisatie-
verandering
Tijdens het ontwikkelen van een strategie kom je met je team tot inzichten. Deze ‘aha-momenten 😏’ zijn bepalend zijn voor de keuzes die jullie als groep maken in de uiteindelijke strategie.
“Aha, dit vinden mijn klanten belangrijk.”
“Aha, dit zijn de drijfveren van mijn medewerkers.”
“Aha, met deze ontwikkelingen krijgen we in de toekomst te maken.”
Je maakt als team als het ware een ‘leercurve’ door waarin je gaandeweg samen begrip en draagvlak krijgt voor de strategie.
En nu komt het… meestal wordt alleen het eindresultaat van de leercurve (het doel en de route – ofwel de strategie) geïntroduceerd in de organisatie.
De belangrijke aha-momenten die je ook wel kunt vatten in ‘de urgentie’, ‘de zingeving’ en ‘het waarom’ van de strategie verdwijnen compleet. Terwijl juist deze aha-momenten zorgen voor begrip, zingeving en draagvlak.
Doodzonde.
4 gedachten op mee te nemen
📈 Identificeer de belangrijkste aha-momenten in de leercurve die jullie hebben doorgemaakt. Wat moet iedereen weten om goed te begrijpen waarom we hebben gekozen voor deze strategie?
💡 Denk goed na hoe je de aha-momenten in de groep kan laten landen. Gaan we het aha-moment vertellen of kunnen we de groep zelf ook tot dit inzicht laten komen?
🎥 Visualiseer de aha-momenten: van een filmpje, van een interview met de doelgroep tot aansprekende grafieken. Maak het aantrekkelijk om naar te kijken!
🗣️ Organiseer dialoog over de aha-momenten vóórdat je de strategie gaat delen. Je creëert zo een mooie landingsbaan, waar het vliegtuig (de strategie) op kan landen.
Benieuwd wat je nog meer kan doen om je strategie in de organisatie te introduceren? Kijk hierboven mijn webinar terug.
INspiratie
Alignmentlessen van Wonka
Wonka weet ondanks obstakels uit te groeien tot de iconische uitvinder, goochelaar en chocolatier die we kennen uit “Charlie and the Chocolate Factory”. Hoe? Laten we het ontleden…
Inspiratiebijeenkomst ‘Een samenredzame gemeenschap’
Tijdens de inspiratiebijeenkomst op 16 januari stond de volgende vraag centraal: hoe sluiten we als organisaties aan bij inwonerinitiatieven? De belangrijkste inzichten.
Zo breng je beweging in een organisatie
Nadat je strategie af is, is het essentieel om een goed programma te ontwikkelen waarmee je de dialoog in je organisatie kunt stimuleren en faciliteren. Hoe doe je dat?