De rol van bestuur en toezicht in de beweging van Zorg naar Gewoon Leven
Dat was het onderwerp van de sessie afgelopen dinsdag met 100 bestuurders en toezichthouders, het Zilveren Kruis Zorgkantoor en NVTZ.
We verkenden twee goede voorbeelden.
Als eerste: de implementatie van reablement binnen Mijzo. Annet Boekelman-Wilhelm en Victor van Dijk deelden in dit kader waardevolle inzichten:
1. Eigen regie van de client gaat niet ‘ver genoeg’. Mijzo staat voor écht eigenaarschap van de mens over het eigen leven.
2. Dat betekent dat je met medewerkers vooral in gesprek moet over wat zij niet meer doen.
3. Veel zorgprofessionals halen voldoening uit het zorgen voor mensen. Anders werken kan voelen als het verlies hiervan. Er is veel aandacht nodig over de continue dialoog over ‘waarom’ je dit doet en wat het wenkend perspectief is.
4. Mijzo bouwt elk jaar de personeelsformatie met 5% af en ondersteunt de teams bij het opvangen van de werkdruk. Zo zet de organisatie volop in op arbeidsbesparende technologie (bijv. spraakgestuurd rapporteren).
5. Samenwerking is essentieel: in Brabant kiezen VVT-organisaties elk jaar twee taken die zij niet meer uitvoeren, zoals oogdruppelen, steunkousen aantrekken, zwachtelen en wassen in bed.
𝗗𝗲 𝗿𝗼𝗹 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗥𝘃𝗧
Bij Mijzo committeert de Raad van Toezicht zich persoonlijk aan de visie en de strategie.
Dit gaat dus verder dan alleen goedkeuren.
Het vraagt om geloof en vertrouwen in het doel, zonder dat je precies weet wat de uitkomsten zijn.
Het gaat om bereid zijn om samen complexe dilemma’s te bespreken.
Bestuur en de RvT vormen samen een ‘hitteschild’ om de gekozen richting te bewaken, te beschermen en door te zetten.
In haar nieuwe strategie ‘Mijzo ontzorgt de zorg’ kiest Mijzo expliciet voor collectief boven het individu (eigen organisatie). Dit betekent dat zij ook andere organisaties gaan helpen wanneer er krapte ontstaat.
Dit belooft ook voor de toekomst nog genoeg inspiratie om van te leren.
𝗠𝗲𝗲𝗿 𝘄𝗲𝘁𝗲𝗻?
Download hier de publicatie ‘de rol van bestuur en toezicht in de beweging van zorg naar gewoon leven’.
Volgend jaar organiseren we weer een aantal bijeenkomsten voor bestuur en toezicht. Op de hoogte blijven? Abonneer je dan op de nieuwsbrief.
INspiratie 
Hoe vinden de gemeenschap en het (zorg)systeem elkaar?
Hoe kunnen gemeenschaps- en burgerinitiatieven hun positie binnen ‘het systeem’ versterken? Komend jaar zet het Gideon’s B collectief in op dit thema.
Hoe bind je medewerkers aan de organisatie?
50-70% van het personeel verliet jaarlijks het succesvolle callcenter WIPRO in Bangladesh. Hoe zij het tij wisten te keren met een 1-uur experiment.
Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet. Hoe voorkom je ‘het fluisterspel’?