De RvB en RvT als katalysator van reablement in zorgorganisaties
Met veel plezier delen we met jullie zeer waardevolle inzichten uit de sessie ‘de helpende/remmende rol van bestuur en toezicht bij reablement’ die we organiseerden met Zilveren Kruis Zorgkantoor, Reable Nederland en NVTZ.
Vanuit het programma reablement, onderdeel van de beweging Van Zorg naar Gewoon Leven maakten we een kennisdocument. Deze is hier te downloaden.
Één van de essenties:
Zorgorganisaties zijn steeds vaker onderdeel van een dorp of wijk met een diversiteit aan inwoners, gemeenschappen, ondernemingen en organisaties.
Zie dit als een ecosysteem waar alle actoren invloed uitoefenen.
Zorgorganisaties oefenen invloed uit in de wijze waarop zij hun dienstverlening inrichten:
- Blijft iemand met een zorgvraag in de gemeenschap wonen?
- Wordt de zorg geboden door het eigen netwerk, de gemeenschap of door zorgprofessionals?
- En hoe goed kennen de zorgprofessionals de wijk/buurt en de mogelijkheden daarbinnen?
Met deze invloed zijn ze ofwel stimulerend ofwel remmend in het realiseren van zelfredzaamheid en/of samenredzaamheid van de mensen in de gemeenschap.
Reablement als gedachtegoed geeft richting aan de rol die zorgorganisaties pakken in dit ecosysteem. Reablement is een manier van werken waarmee hulpverleners ouderen helpen hun eigen leven te leiden. Je neemt niet over wat ze zelf kunnen, leert hun aan wat ze niet meer kunnen en zoekt een oplossing voor dat wat overblijft.
INspiratie
Alignmentlessen van Wonka
Wonka weet ondanks obstakels uit te groeien tot de iconische uitvinder, goochelaar en chocolatier die we kennen uit “Charlie and the Chocolate Factory”. Hoe? Laten we het ontleden…
Inspiratiebijeenkomst ‘Een samenredzame gemeenschap’
Tijdens de inspiratiebijeenkomst op 16 januari stond de volgende vraag centraal: hoe sluiten we als organisaties aan bij inwonerinitiatieven? De belangrijkste inzichten.
Zo breng je beweging in een organisatie
Nadat je strategie af is, is het essentieel om een goed programma te ontwikkelen waarmee je de dialoog in je organisatie kunt stimuleren en faciliteren. Hoe doe je dat?