Een nieuw plan ontwikkel
je bij de HEMA
Een nieuw plan ontwikkelen? Dan kan je beter koffie gaan drinken bij de HEMA dan vergaderen met een werkgroep.
Een jaar of 7-8 geleden kreeg ik van een klant een mooie vraag: hoe maken wij van onze ouderenzorglocaties ontmoetingspleinen voor de wijk? Er was een werkgroep die hiermee aan de slag wilde gaan.
Een logische stap zou zijn om met de werkgroep een sessie te beleggen en te gaan nadenken over hoe we dit gaan doen.
Maar we deden het anders 🚲:
We huurden 15 fietsen en stuurden de mensen in duo’s eropuit naar bestaande ontmoetingspleinen in Breda. Van de koffiecorner van de Hema tot café Moeke op de Ginnekenmarkt. Daar gingen de duo’s op zoek naar ouderen ‘in het wild’ en stelden hen vragen als: Waarom komt u hier graag? Wat maakt dit een fijne plek? Wat speelt er in uw leven?
Het resultaat?
De werkgroep ging met een heel ander breder perspectief met elkaar aan tafel wat leidde tot meer energie, creativiteit én een ander plan en strategie.
Dit is een voorbeeld van een interventie. Een interventie is een georganiseerde (reeks van) activiteit(en), die de dagelijkse werkpraktijk onderbreekt, om een bepaald doel te bereiken. Bijvoorbeeld: bewustwording creëren, dialoog op gang brengen of een idee met elkaar ontwikkelen.
Wil jij je organisatie in beweging brengen?
Komende maanden delen we goede voorbeelden en aanpakken hoe je zelf goed interventies kan vormgeven. Op 23 april sluiten we deze reeks af met een online webinar: ‘Zo breng je mensen in beweging: de kracht van interventies.’
✏️ Klik hier om je direct in te schrijven.
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.