Een van de grootste gemiste kansen in alignment
Hoe vaak doorlopen jouw medewerkers het inwerkprogramma?
Één van de grootste gemiste kansen in het alignment is het inwerkprogramma.
Wist je dat maar liefst 50% van de medewerkers de doelen van de organisatie en de plannen om die te bereiken niet
kennen?*
Dé plek om daarmee te beginnen, is het inwerkprogramma. Een goed inwerkprogramma vergroot de betrokkenheid van medewerkers en daarmee de kans dat ze blijven.
Het draait om het begrijpen van waar de organisatie naartoe wil en hoe de medewerkers vanuit hun rol en team daaraan bijdragen.
Maar helaas.
Inwerkprogramma’s zijn een ondergeschoven kindje in alignment (het in lijn brengen van mensen met de gekozen doelen en strategie).
De wereld om ons heen verandert snel, helemaal als je kijkt naar de zorg- en de publieke sector. Hoe medewerkers vanuit hun rol aan organisatiedoelen bijdragen verandert dus ook. Je inwerkprogramma zou – als je het mij vraagt – minimaal elk jaar herijkt moeten worden.
Dit brengt ons op een interessante vraag:
Hoe vaak zouden medewerkers het inwerkprogramma gedurende hun loopbaan moeten doorlopen? Zijn er dan nog inwerkprogramma’s nodig? Of gewoon een continue dialoog in de organisatie?
Maak aankomende zomerperiode een paar uur vrij met een paar medewerkers, HR en het management om het inwerkprogramma onder de loep te nemen. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:
1. Besteden we aandacht aan onze organisatiedoelen en waarom we deze doelen hebben gekozen?
2. Besteden we aandacht aan dialoog over hoe medewerkers hier vanuit hun rol en team aan bijdragen?
3. Als die dialoog is ingezet, hoe vaak zetten we die dan voort?
*Bron: strategiehoogleraar Costas Markides, van de London Business School, in de Harvard Business Review, juni 2022
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.