Logo Weyond
Telefoon:
E-mail:

Een van de grootste gemiste kansen in alignment

Hoe vaak doorlopen jouw medewerkers het inwerkprogramma?

Één van de grootste gemiste kansen in het alignment is het inwerkprogramma.

Wist je dat maar liefst 50% van de medewerkers de doelen van de organisatie en de plannen om die te bereiken niet
kennen?*

Dé plek om daarmee te beginnen, is het inwerkprogramma. Een goed inwerkprogramma vergroot de betrokkenheid van medewerkers en daarmee de kans dat ze blijven.

Het draait om het begrijpen van waar de organisatie naartoe wil en hoe de medewerkers vanuit hun rol en team daaraan bijdragen.

Maar helaas.

Hoe breng je beweging op gang?

Inwerkprogramma’s zijn een ondergeschoven kindje in alignment (het in lijn brengen van mensen met de gekozen doelen en strategie).

De wereld om ons heen verandert snel, helemaal als je kijkt naar de zorg- en de publieke sector. Hoe medewerkers vanuit hun rol aan organisatiedoelen bijdragen verandert dus ook. Je inwerkprogramma zou – als je het mij vraagt – minimaal elk jaar herijkt moeten worden.

Dit brengt ons op een interessante vraag:
Hoe vaak zouden medewerkers het inwerkprogramma gedurende hun loopbaan moeten doorlopen? Zijn er dan nog inwerkprogramma’s nodig? Of gewoon een continue dialoog in de organisatie?

  

Maak aankomende zomerperiode een paar uur vrij met een paar medewerkers, HR en het management om het inwerkprogramma onder de loep te nemen. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

1. Besteden we aandacht aan onze organisatiedoelen en waarom we deze doelen hebben gekozen?
2. Besteden we aandacht aan dialoog over hoe medewerkers hier vanuit hun rol en team aan bijdragen?
3. Als die dialoog is ingezet, hoe vaak zetten we die dan voort?

*Bron: strategiehoogleraar Costas Markides, van de London Business School, in de Harvard Business Review, juni 2022

INspiratie 

Het succes van een organisatie als community

Het succes van een organisatie als community

In 2012 begon tiener Ben Francis in zijn garage een nieuwe fitness-kledinglijn. Wat kunnen organisaties leren van Gymshark? Hoe bouw je aan een organisatie als community?

De rol van mantelzorgers bij reablement

De rol van mantelzorgers bij reablement

Wat als mantelzorgers (te) dominant zijn in een gesprek met een cliënt? Wij organiseerden de inspiratiesessie: de helpende én remmende rol van mantelzorgers bij reablement. Kijk hier terug.

Team Weyond in actie

Team Weyond in actie

Lees over onze dag bij zorg- en beleefboerderij Heerlijk Houtdijk, waar wij samen met deelnemers van de dagbesteding een fijne dag beleefden. Met dank aan Betrokken Ondernemers Woerden.