Hoe vinden gemeenschapskracht en het (zorg)systeem elkaar?
Komend jaar zet het Gideon’s B collectief in op het realiseren van doorbraken op dit onderwerp.
Waar de zorg piept en kraakt onder druk van vergrijzing, arbeidsmarktschaarste en corona-moeheid… realiseren zorgorganisaties en de overheid dat ‘zorgen voor elkaar’ weer normaal moet worden.
Op ditzelfde moment worden gemeenschaps- en burgerinitiatieven tegengehouden en beperkt door ‘het systeem’.
Waarom?
1️⃣ Burgerinitiatieven worden niet serieus genomen als (gespreks)partner
2️⃣ Burgerinitiatieven worden niet structureert gefinancierd en komen daardoor vaak niet uit ‘de pilot-sfeer’
3️⃣ Burgerinitiatieven hebben in de ogen van het systeem geen herkenbare positie die past in reguliere samenwerking, financieren en wet- en regelgeving
Gisterenavond deelden Jan Smelik (NLZVE), Frans van Zoest (Vilans) en Marius Buiting (NVTZ), Peter Sieben (Weyond) hun visie op dit thema.
Voor burgerinitiatieven 🧓🏽
Wordt herkenbaar voor ‘het systeem’ om mee samen te werken, leer elkaars taal spreken.
Jullie bezitten veel kennis over het ontwikkelen van een samenredzame gemeenschap. Deel je lessen over schaalbaarheid!
Voor zorgorganisaties 🏥
Bekijk en leer van wat er gebeurt in burgerinitiatieven en sluit daarop aan: ga op safari in je omgeving. Vraag wat er nodig is en vraag hoe je bestaande initiatieven kunt versterken.
Voor financiers 🏢
Zorg voor gebalanceerde financiering, ook voor burgerinitiatieven.
Gideon’s B
Gideons’ B is een collectief van gepassioneerde mensen die vanuit hun bestuurs- of directiefunctie hun visie op de samenleving continu ontwikkelen. Gezamenlijk realiseren we initiatieven die de positie van ouderen in de samenleving versterken.
INspiratie
Team Weyond in actie
Lees over onze dag bij zorg- en beleefboerderij Heerlijk Houtdijk, waar wij samen met deelnemers van de dagbesteding een fijne dag beleefden. Met dank aan Betrokken Ondernemers Woerden.
Kick-off programma Community care
Ontdek de positieve effecten, beste aanpak en goede voorbeelden van community care in de aftermovie en presentaties van de kick-off afgelopen 1 november.
Praatplaat: meer dan een poster
Een praatplaat is een aan populariteit winnend middel om complexe informatie en strategische plannen over te brengen op de doelgroep. Hoe maak je een goede praatplaat?