Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd in de organisatie
“Hier heb je onze strategie in ‘een boekje’, deel jij dit met je team?”
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet.
Als ‘alignment’ (het laten landen en leven van strategie) niet georganiseerd wordt, vinden delen van je strategie vaak de gekste wegen in je organisatie.
Er vindt dan een fluisterspelletje plaats: je verhaal begint ergens, maar eindigt totaal ergens anders.
De afgelopen weken kwam ik in drie organisatie mooie voorbeelden tegen van het ‘fluisterspelletje’:
🤔“Veel mensen denken dat ze niet zelf mogen beslissen, maar dat mogen ze wel.”
🙄“Van de zeven speerpunten gelden er maar drie voor mijn team… Toch?”
😒“Het was ooit de visie dat je intern door verschillende vakgroepen kon doorstromen, maar dat gebeurt nooit. Waarschijnlijk wil het MT dat toch niet.”
Hoe voorkom je het fluisterspel in je eigen organisatie?
🦸♀️ Organiseer én faciliteer dialoog over je strategie. Niet één keer, maar geregeld. Veel organisaties gieten hun strategie in een boekje en/of een praatplaat en verwachten dat deze dan vanzelf het werk doet.
Maar een boekje kan niet praten en een boekje kan je geen vragen stellen. Wil je dat je strategie goed overkomt neem de tijd om hier over te praten met de mensen die het gaan waarmaken. Begrijpen we elkaar goed? Hebben we hetzelfde beeld?
🦸Als je wilt dat leiders (formele of informele leiders) in de organisatie de strategie gaan uitdragen en bespreken met hun teams, zeg dan niet: “Hier heb je onze strategie in ‘een boekje’, deel jij dit met je team?”
Ga in gesprek met de groep leiders, zorg dat iedereen de strategie doorleeft en precies weet en (in zijn eigen woorden) kan vertellen wat dit betekent voor zijn/haar teams. Alleen dan wordt de kans op een fluisterspelletje kleiner..
🦸♂️Als er nieuwe leiders of collega’s bijkomen, worden die vaak vergeten. Die krijgen dan alsnog het befaamde boekje bij hun inwerkperiode. Voorkom dit en integreer ‘je verhaal’ in je leiderschapsprogramma, je inwerkprogramma, evaluatiecyclus etcetera.
Zo voorkom je dat een verkeerde boodschap of zelfs helemaal niets landt in je organisatie.
INspiratie
Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment (2)
Ontdek hoe Starbucks’ na de recessie hun succes herdefinieerde, hun positie als koffiegigant herstelde en uiteindelijk $32.2 miljard omzet bereikte.
Alignment: een stevige brug, geen liaan
Alignment is een stevige brug, geen liaan. Lees hier hoe alignment begrijpelijk en toegankelijk moet zijn voor succesvol beleid.
Alignment: geen solo maar een harmonieus orkest
Alignment is iets anders dan een schitterende solo. Lees hier hoe alignment gemeenschappelijkheid vraagt voor succesvol beleid.