Hoe bind je medewerkers aan de organisatie?
50-70% van het personeel verlaat jaarlijks het succesvolle callcenter WIPRO in Bangladesh. Dit terwijl zij op dat moment zijn uitgeroepen tot een van de beste werkgevers van India. HOE DAN 🤯?
Waarschijnlijk heeft jouw organisatie op dit moment ook te maken met een (hoog) verloop en tegelijkertijd misschien wel een personeelstekort.
Het callcenter in Bangladesh wist het tij te keren. En ik ga je vertellen hoe.
Het 1-uur experiment…
We gaan naar de herfst van 2010. Onderzoekers Bradley Staats, Fransesco Gino en Daniel Cable starten een klein experiment bij WIPRO. Ze creëren twee groepen met medewerkers.
Groep 1️⃣ krijgt een training van een uur, gericht op de identiteit van WIPRO. Na afloop krijgt iedereen een trui waarop de naam van het bedrijf was geborduurd.
Groep 2️⃣ neemt deel aan een bijeenkomst gericht op de werknemer zelf. Wat zijn/haar bijdrage is aan WIPRO en wat hem/haar verbind met de organisatie. Na afloop krijgt iedereen een trui waarop hun eigen naam naast de naam van de organisatie was geborduurd. Groep 2 wordt letterlijk en figuurlijk aligned met WIPRO.
Na zeven maanden zijn de onderzoekers geschokt door de resultaten. Medewerkers uit groep 2 hebben 250% meer kans dat zij blijven werken bij WIPRO t.o.v. medewerkers die niet hebben meegedaan aan de bijeenkomst.
Groep 2 heeft daarnaast 157% meer kans dat zij blijft werken bij WIPRO dan groep 1.
Aligned in 1 uur?
Zo simpel als dit klinkt is het natuurlijk niet. Alignment is een continu proces dat aandacht vergt. Maar de kern is duidelijk… alignment loont: medewerkers vanuit zingeving en hun rol
verbinden met de doelstellingen en de strategie van je organisatie .
Daarom wil je een alignmentprogramma ontwikkelen langs vier lijnen:
🎯 Medewerkers weten waarom de organisatie aan bepaalde doelen werkt en wat die doelen zijn.
💪🏽 Medewerkers weten hoe zij daaraan bijdragen, als onderdeel van het team en als individu.
🥇 Medewerkers krijgen de handvatten om zich te ontwikkelen om dat nog beter te doen.
👩🏼🤝👨🏽 Formele en informele leiders weten hoe zij hieraan leiding kunnen geven en hoe zij dit kunnen faciliteren.
INspiratie
Lessen van JetBlue: hoe zij medewerkers aan de organisatie verbinden
Het succes van JetBlue: Hoe alignment medewerkers aan de organisatie bindt en klantloyaliteit vergroot.
Hoe vinden de gemeenschap en het (zorg)systeem elkaar?
Hoe kunnen gemeenschaps- en burgerinitiatieven hun positie binnen ‘het systeem’ versterken? Komend jaar zet het Gideon’s B collectief in op dit thema.
Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet. Hoe voorkom je ‘het fluisterspel’?