Hoe breng je een beweging op gang?
Een klassieker: ‘man starts danceparty op Sasquatch music festival’
Ik blijf dit een briljante video vinden waar je in het klein ziet hoe je beweging op gang brengt in een groep. Ik kan ernaar blijven kijken.
Een paar cruciale momenten:
👆🏻 Je ziet eerst de leider; die vol overgave het voorbeeld geeft. Wat hij laat zien is opvallend en valt niet binnen de norm.
✌🏻 Je ziet het belang van de eerste volger die hem erkent en meedoet. De leider die zijn eerste volger vol enthousiasme omarmt en hem het podium geeft.
👋🏻 En dan de eerste volger die zijn vriend erbij roept… die in eerste instantie niet meteen komt. Wat nu? Stopt de eerste volger? Stopt de beweging nu al?
🤟 Nee, dit is het cruciale moment… Het duurt even voordat er mensen bij komen. En juist op dat moment gaat de eerste twee vol overgave door. Maken het zo leuk, daar buiten die comfortzone.
🙌🏻 En dan komt nummer 3 en kort daarna 4 tm 8. En dan is het niet meer te stoppen. Binnen 10 seconden is er een ware danceparty aan de gang.
💃🏼 Uiteindelijk is de aantrekkingskracht zo groot dat het eerder gek is om niet mee te doen aan de beweging dan niet.
Ga jij deze week een beweging starten? En wie ben je dan? De leider, de 1e volger, de 2e volger of iemand in de crowd?
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.