Hoe de gemiddelde strategie landt in de organisatie
Hoe ziet de landingsbaan voor jouw strategie eruit?
Als er een nieuwe strategie is wil je dat medewerkers hierop mee gaan doen. Ik zie strategie soms ook wel eens als een vliegtuig. Je wilt dat deze gaat landen, dat mensen instappen en dat je samen op reis gaat.
Heel vaak zien wij dat dat niet gebeurt, dat blijkt ook uit de cijfers: gemiddeld faalt 70% van een geformuleerde strategie, gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie niet*.
✈️ ✈️ Zorg voor genoeg vluchten, jaren lang. We verwachten (tegen beter weten in) dat we mensen in een paar maanden enthousiast krijgen voor de reis. Deel actief de verhalen rondom je strategie in de organisatie zodat iedereen uiteindelijk in dat vliegtuig stapt.
Neem een paar minuten en denk eens na: hoe ziet de landingsbaan in jouw organisatie eruit? Is deze er wel? Wie staan er bij de landingsplaats om het vliegtuig te laten landen? Wie zorgt dat de tank is bijgevuld?
* Bron: Strategiehoogleraar Costas Markides, van de London Business School, in de Harvard Business Review, juni 2022
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.
Een aantal tips hoe jij medewerkers wel kan laten instappen in het vliegtuig.
🤩 Zorg dat mensen de ETA (estimated time of arrival) van het vliegtuig weten, waar het aankomt en hoelaat. Welke vlucht het is en waarheen. Hoe mooi de bestemming is… Oftewel: organiseer én faciliteer dialoog over je strategie. Niet één keer, maar geregeld. Neem de tijd om hier over te praten met de mensen binnen de organisatie. Begrijpen we elkaar goed? Hebben we hetzelfde beeld?
💡 Creëer een landingsbaan waar mensen heen kunnen: daar staat het vliegtuig en daar kun je instappen. Een vrije plek in de organisatie waar je samen aandacht hebt voor het in de praktijk brengen van je strategie, waar nieuwe dingen kunnen en mogen gebeuren. Dit kan kan een fysieke, online, en/of hybride plek zijn.
✈️ Zorg voor genoeg stewards/stewardessen op landingsplaats. Positieve en constructieve mensen waar iedereen die wil meedoen terecht kan. Met kleine en grote ideeën, plannen en feedback. Dit is de brandstof voor het vliegtuig.