Hoe de gemiddelde strategie wordt ontvangen in de organisatie
“We gaan de strategie presenteren, maar we moeten er geen discussie meer over krijgen. Want dit is het gewoon.”
Een strategie kent vele moeders en vaders die maar wat blij zijn als de bevalling voorbij is en de strategie is vastgesteld.
Als we het hebben over alignment (het laten landen en leven van de strategie) bestaat er vaak angst om de strategie ter discussie te stellen.
We durven niet te vragen: “Wat vinden jullie ervan?”. Er wordt alleen gevraagd: “Is dit herkenbaar” of “Zijn er vragen?”
Verrassing… als je wilt dat strategie landt en leeft moet je erover durven praten en alle vaders en moeders van de strategie moeten dit faciliteren.
Een paar tips:
🦸🏻♀️Ontwikkel je strategie samen met de mensen die het gaan realiseren, dan sluit de inhoud en taalgebruik automatisch al beter aan bij hun belevingswereld.
🦹♂️ Vertaal je strategie en het verhaal naar vormen en middelen die diverse typen medewerkers aanspreken. De een is visueel ingesteld, de ander wil er vooral over praten, weer iemand anders wilt het tot op de punt en de komma 10x kunnen lezen.
🦸🏽♂️ Als je een presentatie geeft, organiseer dat je feedback en dialoog krijgt. Ik zou zelfs durven te zeggen; dwing het af door interactieve werkvormen te kiezen. Laat mensen bijv. vertellen wat redenen zijn waarom het volgens hen niet gaat lukken (en hoe we dat kunnen voorkomen).
🥷🏻 Niet alles wordt gezegd tijdens de bijeenkomst. Op het toilet en bij het koffieapparaat valt veel feedback te halen. Zorg dat je mensen hebt rondlopen die actief luisteren en ophalen.
🦸🏼♀️ Je voelt hem misschien al aankomen maar presenteer je strategie niet één keer. Organiseer geregeld de dialoog en koppel hier een structureel alignmentprogramma aan.
Succes!
INspiratie
Realisatie regiovisie: de cruciale rol van de RvT
Leden van Raden van Toezicht en Bestuur van tien samenwerkende zorgpartners in de regiovisie Noord-Veluwe kwamen bijeen. De belangrijkste inzichten.
Hoe Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont
Bijna 25 jaar geleden stond de nu succesvolle Innocent Drinks met een kraampje op een festival. Twee simpele dingen die zij doen om klanten te betrekken.
Hoe Lego de connectie met hun doelgroep weer terugvond
Het ging slecht met Lego, maar zij hervonden connectie met hun doelgroep en kwamen uit de crisis. Hoe deden ze dat?
Strategie-introductie: Meer dan een eenmalig evenement
Gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie van de organisatie niet. Hoe introduceer je een strategie in de organisatie?