Hoe de gemiddelde strategie wordt ontvangen in de organisatie
“We gaan de strategie presenteren, maar we moeten er geen discussie meer over krijgen. Want dit is het gewoon.”
Een strategie kent vele moeders en vaders die maar wat blij zijn als de bevalling voorbij is en de strategie is vastgesteld.
Als we het hebben over alignment (het laten landen en leven van de strategie) bestaat er vaak angst om de strategie ter discussie te stellen.
We durven niet te vragen: “Wat vinden jullie ervan?”. Er wordt alleen gevraagd: “Is dit herkenbaar” of “Zijn er vragen?”
Verrassing… als je wilt dat strategie landt en leeft moet je erover durven praten en alle vaders en moeders van de strategie moeten dit faciliteren.
Een paar tips:
🦸🏻♀️Ontwikkel je strategie samen met de mensen die het gaan realiseren, dan sluit de inhoud en taalgebruik automatisch al beter aan bij hun belevingswereld.
🦹♂️ Vertaal je strategie en het verhaal naar vormen en middelen die diverse typen medewerkers aanspreken. De een is visueel ingesteld, de ander wil er vooral over praten, weer iemand anders wilt het tot op de punt en de komma 10x kunnen lezen.
🦸🏽♂️ Als je een presentatie geeft, organiseer dat je feedback en dialoog krijgt. Ik zou zelfs durven te zeggen; dwing het af door interactieve werkvormen te kiezen. Laat mensen bijv. vertellen wat redenen zijn waarom het volgens hen niet gaat lukken (en hoe we dat kunnen voorkomen).
🥷🏻 Niet alles wordt gezegd tijdens de bijeenkomst. Op het toilet en bij het koffieapparaat valt veel feedback te halen. Zorg dat je mensen hebt rondlopen die actief luisteren en ophalen.
🦸🏼♀️ Je voelt hem misschien al aankomen maar presenteer je strategie niet één keer. Organiseer geregeld de dialoog en koppel hier een structureel alignmentprogramma aan.
Succes!
INspiratie
Hoe bind je medewerkers aan de organisatie?
50-70% van het personeel verliet jaarlijks het succesvolle callcenter WIPRO in Bangladesh. Hoe zij het tij wisten te keren met een 1-uur experiment.
Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet. Hoe voorkom je ‘het fluisterspel’?
Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
Weet echt iedereen wat ‘positieve gezondheid’ of ‘de juiste zorg op de juiste plek’ betekend? Uitdaging aan beleidsmakers om begrijpelijke taal te gebruiken.
Lessen van succesvolle teams
Waarom leert het ene team sneller dan het andere team? Ik neem je mee naar 1998. Het onderzoeksteam van Harvard onderzoekt de leersnelheid van chirurgische teams.