Hoe de gemiddelde strategie wordt ontvangen in de organisatie
“We gaan de strategie presenteren, maar we moeten er geen discussie meer over krijgen. Want dit is het gewoon.”
Een strategie kent vele moeders en vaders die maar wat blij zijn als de bevalling voorbij is en de strategie is vastgesteld.
Als we het hebben over alignment (het laten landen en leven van de strategie) bestaat er vaak angst om de strategie ter discussie te stellen.
We durven niet te vragen: “Wat vinden jullie ervan?”. Er wordt alleen gevraagd: “Is dit herkenbaar” of “Zijn er vragen?”
Verrassing… als je wilt dat strategie landt en leeft moet je erover durven praten en alle vaders en moeders van de strategie moeten dit faciliteren.
Een paar tips:
🦸🏻♀️Ontwikkel je strategie samen met de mensen die het gaan realiseren, dan sluit de inhoud en taalgebruik automatisch al beter aan bij hun belevingswereld.
🦹♂️ Vertaal je strategie en het verhaal naar vormen en middelen die diverse typen medewerkers aanspreken. De een is visueel ingesteld, de ander wil er vooral over praten, weer iemand anders wilt het tot op de punt en de komma 10x kunnen lezen.
🦸🏽♂️ Als je een presentatie geeft, organiseer dat je feedback en dialoog krijgt. Ik zou zelfs durven te zeggen; dwing het af door interactieve werkvormen te kiezen. Laat mensen bijv. vertellen wat redenen zijn waarom het volgens hen niet gaat lukken (en hoe we dat kunnen voorkomen).
🥷🏻 Niet alles wordt gezegd tijdens de bijeenkomst. Op het toilet en bij het koffieapparaat valt veel feedback te halen. Zorg dat je mensen hebt rondlopen die actief luisteren en ophalen.
🦸🏼♀️ Je voelt hem misschien al aankomen maar presenteer je strategie niet één keer. Organiseer geregeld de dialoog en koppel hier een structureel alignmentprogramma aan.
Succes!
INspiratie
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.
Bij Weyond werken we nooit alleen aan een strategieklus
Bij Weyond werken we nooit alleen aan een strategieklus. In gesprek met potentiële collega’s die in de advieswereld werken leidt dit vaak tot verbazing. Wat zijn de grote voordelen?
Hoe vaak organiseer jij de dialoog over de strategie?
In ons laatste webinar deden wij een poll onder professionals en managers van maatschappelijke organisaties. Bij 60% van hen was dit minder dan 10 keer per jaar. Kijk het fragment terug.