Hoe de gemiddelde strategie wordt ontvangen in de organisatie
“We gaan de strategie presenteren, maar we moeten er geen discussie meer over krijgen. Want dit is het gewoon.”
Een strategie kent vele moeders en vaders die maar wat blij zijn als de bevalling voorbij is en de strategie is vastgesteld.
Als we het hebben over alignment (het laten landen en leven van de strategie) bestaat er vaak angst om de strategie ter discussie te stellen.
We durven niet te vragen: “Wat vinden jullie ervan?”. Er wordt alleen gevraagd: “Is dit herkenbaar” of “Zijn er vragen?”
Verrassing… als je wilt dat strategie landt en leeft moet je erover durven praten en alle vaders en moeders van de strategie moeten dit faciliteren.
Een paar tips:
🦸🏻♀️Ontwikkel je strategie samen met de mensen die het gaan realiseren, dan sluit de inhoud en taalgebruik automatisch al beter aan bij hun belevingswereld.
🦹♂️ Vertaal je strategie en het verhaal naar vormen en middelen die diverse typen medewerkers aanspreken. De een is visueel ingesteld, de ander wil er vooral over praten, weer iemand anders wilt het tot op de punt en de komma 10x kunnen lezen.
🦸🏽♂️ Als je een presentatie geeft, organiseer dat je feedback en dialoog krijgt. Ik zou zelfs durven te zeggen; dwing het af door interactieve werkvormen te kiezen. Laat mensen bijv. vertellen wat redenen zijn waarom het volgens hen niet gaat lukken (en hoe we dat kunnen voorkomen).
🥷🏻 Niet alles wordt gezegd tijdens de bijeenkomst. Op het toilet en bij het koffieapparaat valt veel feedback te halen. Zorg dat je mensen hebt rondlopen die actief luisteren en ophalen.
🦸🏼♀️ Je voelt hem misschien al aankomen maar presenteer je strategie niet één keer. Organiseer geregeld de dialoog en koppel hier een structureel alignmentprogramma aan.
Succes!
INspiratie
Op de wc gebeurt het
Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.
Welke houding neem je aan t.o.v. zorgzame gemeenschappen?
In de meeste regiovisies en plannen zien we dat het belang van zorgzame gemeenschappen wordt benoemd. Het roept een belangrijke vraag op voor organisaties: welke houding moeten wij hierin aannemen?
Zo vertaal je regioplannen naar de werkvloer
Veel zorgorganisaties hebben soms wel te maken met 7(!) regiovisies, regioplannen en netwerken. Hoe laat je deze landen in jouw organisatie?
Een nieuw plan ontwikkel je bij de HEMA
Leer hoe gesprekken in de wijk bij een werkgroep zorgde voor een ander perspectief: een voorbeeld van een effectieve interventie.