Hoe Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont
“Call the banana phone”
Bijna 25 jaar geleden stond de start-up Innocent Drinks met een kraampje op een muziekfestival. Hun boodschap: “Gooi je lege bekertje in de ja-bak als we door moeten gaan en in de nee-bak als je vindt dat we moeten stoppen.”
Een mooi voorbeeld van co-creatie én laagdrempelige feedback ontvangen van je klanten…
En achteraf gezien hét fundament onder het succes van dit Innocent Drinks, wat vandaag de dag 400 miljoen flesjes gekoeld sap per jaar verkoopt vanuit hun eigen fabriek in Rotterdam.
Co-creatie met hun klanten zit in het DNA van Innocent Drinks. Zij doen twee simpele dingen om klanten laagdrempelig te betrekken:
📞 Op elk flesje van Innocent Drinks staat ‘Call the banana phone’. Klanten worden aangemoedigd, mede door de hilariteit, dit nummer te bellen voor een praatje met PR-mensen over vragen, ideeën of tips.
🏢 Jaarlijks organiseren ze een AGM (“A Grown-up Meeting”), waarbij het bedrijf een paar honderd klanten uitnodigt om nieuwe recepten te proberen en hun mening te delen. De opkomst is hoog. Het zien van de echt bestaande ‘banana phone’ op zo’n meeting is voor hen een heus hoogtepunt.
Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont en dat het ook heel simpel kan zijn.
Als je het mij vraagt zorgt co-creatie met klanten en bij medewerkers vaak voor veel energie.
Toch lijkt het alsof de meeste organisaties zich beperken door een jaarlijkse enquête of interviews overlaten aan een paar uitverkorenen in de organisatie (vaak marketing of klantservice).
Ik ben daar echt sterk op tegen. Je zou moeten willen dat alle medewerkers regelmatig luisteren naar en co-creëren met klanten. En dan doel ik niet op een intakegesprek of een keer meegaan naar een bespreking. Ik doel dan op echt belangeloos luisteren naar de klant.
Wat is hun visie op de branche waar je werkt? Wat zijn hun uitdagingen en doelen voor de komende tijd? Hoe kijken zij naar de rol van jouw organisatie?
Hoe luister je naar en co-creëer jij met de klant?
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.