0348 702130 hallo@weyond.nl

Hoe Lego de connectie met hun doelgroep verloor en weer terugvond

Het ging slecht met Lego. Het patent op het beroemde Legoblokje was verlopen. Concurrenten maakten lego tegen veel lagere prijzen.

Lego was zich niet bewust van haar belangrijkste klantgroep: de lego-fans. Deze fans waren inmiddels dik volwassen en verloren hun interesse in Lego, die met hun simpele ontwerpen zich vooral richtten op kinderen.

Tijd voor een nieuwe strategie om uit deze crisis te komen.
Onderzoek liet zien dat oudere fans zich niet gehoord en zich niet creatief uitgedaagd voelden.

Samen met hun klanten creëerden zij structuren in hun organisatie om continu in gesprek te blijven en klantgericht hun producten en diensten te ontwikkelen. Hoe deden ze dat?

👷🏽‍♀️ Met het LEGO®️ Ambassador Lego Network gaf lego de uberfans en Lego-evangelisten een podium. Via het platform deelden zij hun creaties en verfijnden zijn hun ontwerpen met de online community.

🏗️ Lego waardeerde en gebruikte de input. Meerdere ideeën en initiatieven zijn op de markt gebracht. Hun klanten zijn ontwikkelaars geworden.

🏆 Lego gaf podium aan de creativiteit, verbeelding en enthousiasme van hun fans. In het entertainmentprogramma LEGO Masters strijden deelnemers om de titel ‘beste LEGO-bouwer’.

😀 Het platform lego LEGO®️ Ambassador Lego Network faciliteert Lego-fans, jong en oud samen te werken in communities. Iedereen kan een community beginnen of zich aansluiten bij een groep.

Hoe maak jij (opnieuw) connectie met je doelgroep?

 

INspiratie 

Verandering is er vaak al

Verandering is er vaak al

Vaak willen we vanuit organisaties ‘een andere manier van kijken’ stimuleren bij collega’s, cliënten, familieleden, inwoners of samenwerkingspartners. Kijk eens om je heen. Vaak is deze andere manier al ergens realiteit.

De rol van bestuur en toezicht in de beweging van Zorg naar Gewoon Leven

De rol van bestuur en toezicht in de beweging van Zorg naar Gewoon Leven

Dat was het onderwerp van de sessie afgelopen dinsdag met 100 bestuurders en toezichthouders, het Zilveren Kruis Zorgkantoor en NVTZ.We verkenden twee goede voorbeelden.Als eerste: de implementatie van reablement binnen Mijzo. Annet Boekelman-Wilhelm en Victor van Dijk deelden in dit kader waardevolle inzichten.