Hoe Lego de connectie met hun doelgroep verloor en weer terugvond
Het ging slecht met Lego. Het patent op het beroemde Legoblokje was verlopen. Concurrenten maakten lego tegen veel lagere prijzen.
Lego was zich niet bewust van haar belangrijkste klantgroep: de lego-fans. Deze fans waren inmiddels dik volwassen en verloren hun interesse in Lego, die met hun simpele ontwerpen zich vooral richtten op kinderen.
Tijd voor een nieuwe strategie om uit deze crisis te komen.
Onderzoek liet zien dat oudere fans zich niet gehoord en zich niet creatief uitgedaagd voelden.
Samen met hun klanten creëerden zij structuren in hun organisatie om continu in gesprek te blijven en klantgericht hun producten en diensten te ontwikkelen. Hoe deden ze dat?
👷🏽♀️ Met het LEGO®️ Ambassador Lego Network gaf lego de uberfans en Lego-evangelisten een podium. Via het platform deelden zij hun creaties en verfijnden zijn hun ontwerpen met de online community.
🏗️ Lego waardeerde en gebruikte de input. Meerdere ideeën en initiatieven zijn op de markt gebracht. Hun klanten zijn ontwikkelaars geworden.
🏆 Lego gaf podium aan de creativiteit, verbeelding en enthousiasme van hun fans. In het entertainmentprogramma LEGO Masters strijden deelnemers om de titel ‘beste LEGO-bouwer’.
😀 Het platform lego LEGO®️ Ambassador Lego Network faciliteert Lego-fans, jong en oud samen te werken in communities. Iedereen kan een community beginnen of zich aansluiten bij een groep.
Hoe maak jij (opnieuw) connectie met je doelgroep?
INspiratie
Pak je rol als managementondersteuner in het alignment!
Ontdek jouw impact als managementondersteuner in strategische alignment. Leer hoe je medewerkers betrekt en zingeving geeft aan de strategie.
“Onze visiemissie is…”
Wat is de definitie van visie en missie en waarom is het scheiden van toekomstbeeld en rol belangrijk?
Transitie van bestuurstafel naar werkvloer
Ontdek hoe transformatieplannen effectief worden gerealiseerd van bestuurstafel naar werkvloer. Leer van de integrale aanpak van Regioplan Heerenveen.