INspiratie
Hier delen we met jou verhalen, voorbeelden, lessen en visies op het gebied van strategie en alignment!
Bij Weyond ontwikkelen we strategisch beleid mét de doelgroep
Dat is de reden waarom veel organisaties wel of juist niet voor ons kiezen. En dat is prima!Wij geloven erin dat je een goede strategie alleen maar kan ontwikkelen met...
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (3)
Je herkent vast de frustratie bij medewerkers in dat ze met de beste bedoelingen dienstverlening of interventies voor cliënten/doelgroepen bedenken, maar dat ze niet aanslaan. Er komt niemand opdagen.
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (1)
Niet omdat we meer cliënten willen of meer producten en diensten willen verkopen. Maar wel omdat we mensen met een hulp of zorgvraag alleen datgene willen (en kunnen) bieden wat ze echt nodig hebben.
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Vacature: procesbegeleider strategie en verandering
Wij zoeken een teamlid, een consultant strategie en verandering.
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.
Bij Weyond werken we nooit alleen aan een strategieklus
Bij Weyond werken we nooit alleen aan een strategieklus. In gesprek met potentiële collega’s die in de advieswereld werken leidt dit vaak tot verbazing. Wat zijn de grote voordelen?
Hoe vaak organiseer jij de dialoog over de strategie?
In ons laatste webinar deden wij een poll onder professionals en managers van maatschappelijke organisaties. Bij 60% van hen was dit minder dan 10 keer per jaar. Kijk het fragment terug.
De RvB en RvT als katalysator van Reablement in zorgorganisaties
Vanuit het programma reablement, onderdeel van de beweging Van Zorg naar Gewoon Leven, maakten we een kennisdocument. Deze is hier te downloaden.
Reablement: zo doe je dat!
Vanuit het lerend netwerk reablement organiseerden we met Zilveren Kruis Zorgkantoor en Reable Nederland een inspiratiedag met werkende voorbeelden binnen én buiten het verpleeghuis. Ben je of wil je aan de slag met reablement, kijk dan naar deze koplopers.
Bij Weyond zijn we niet declarabel
Veel potentiële collega’s zijn tijdens een kennismaking vaak verrast als ze horen dat wij bij Weyond geen uren registreren of beoordelen op declarabiliteit.
De dag die je wist dat zou komen
We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…
“De strategie moet simpel zijn – dat is niet waar.”
Als er iets is wat we graag willen dan is het dat alle medewerkers de strategie kennen en uitdragen. Drie inzichten.
Op de wc gebeurt het
Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.
Welke houding neem je aan t.o.v. zorgzame gemeenschappen?
In de meeste regiovisies en plannen zien we dat het belang van zorgzame gemeenschappen wordt benoemd. Het roept een belangrijke vraag op voor organisaties: welke houding moeten wij hierin aannemen?
Zo vertaal je regioplannen naar de werkvloer
Veel zorgorganisaties hebben soms wel te maken met 7(!) regiovisies, regioplannen en netwerken. Hoe laat je deze landen in jouw organisatie?
Een nieuw plan ontwikkel je bij de HEMA
Leer hoe gesprekken in de wijk bij een werkgroep zorgde voor een ander perspectief: een voorbeeld van een effectieve interventie.
Iedereen kan participeren in strategieontwikkeling
Iedereen kan participeren in strategieontwikkeling. Samen met Ons Tweede Thuis maakten we het mogelijk dat iedereen die wil participeren dat kan.
Webinar: de kracht van interventies
Ontdek de kracht van interventies om medewerkers te betrekken bij jouw strategie. Volg ons webinar en breng je organisatie beweging!
Alignmentlessen van Wonka
Wonka weet ondanks obstakels uit te groeien tot de iconische uitvinder, goochelaar en chocolatier die we kennen uit “Charlie and the Chocolate Factory”. Hoe? Laten we het ontleden…