Hoe sluiten we als (zorg)organisaties aan bij de gemeenschap?
Op de Noord-Veluwe werken gemeenten, welzijn, woningcorporaties, zorgorganisaties, Zilveren Kruis | Zorgkantoor en Weyond samen aan de visie ‘Een samenredzame gemeenschap’.
Tijdens de inspiratiebijeenkomst op 16 januari stond de volgende vraag centraal: hoe sluiten we als organisaties aan bij inwonerinitiatieven?
Maak de burger meester van zijn eigen leven
Een van de belangrijkste inzichten was dat het als organisaties c.q. hulpverleners helpend is om de houding van reablement aan te nemen (Reable Nederland). In essentie betekent dit:
👴🏻 We nemen niet over wat mensen zelf kunnen
👴🏽 We helpen mensen te herwinnen wat ze niet meer kunnen
👵🏼 En we zorgen samen voor een oplossing voor dat wat overblijft
Dit leidt tot een aantal belangrijke gedragingen voor hulpverleners:
🪽 Aanbodgericht denken loslaten
Het helpt om te stoppen met denken vanuit het welzijns- of zorgaanbod van organisaties en vanuit hier het gesprek met inwoners of gemeenschappen aangaan. Hulpverleners zouden alleen datgene moeten bieden waar om gevraagd wordt.
🦮 De hond uitlaten in het dorp
Leer de gemeenschap kennen. Leer elkaars taal spreken. Bevraag de gemeenschap op wat zij zelf al doen, wat zij belangrijk vinden en waar ze hulp bij nodig hebben. Soms hebben ze jou als hulpverlener niet nodig, blijf dan weg en ga op je handen zitten.
💡 Vorm je organisatie om naar de gemeenschap
Rol geen nieuw aanbod of projecten uit in een dorp/wijk. Bedenk samen wat er nodig is een om cliënt of gemeenschap verder te brengen. Denk na: ‘hoe kan ik mijn organisatie inzetten of aanpassen om de gemeenschap verder te helpen?’ in plaats van ‘wat kunnen cliënten bij mij voor hulp krijgen?’.
Meer weten over de beweging?
Bekijk hier de regiovisie.
Bekijk hier de aftermovie.
INspiratie
Hoe vinden de gemeenschap en het (zorg)systeem elkaar?
Hoe kunnen gemeenschaps- en burgerinitiatieven hun positie binnen ‘het systeem’ versterken? Komend jaar zet het Gideon’s B collectief in op dit thema.
Hoe bind je medewerkers aan de organisatie?
50-70% van het personeel verliet jaarlijks het succesvolle callcenter WIPRO in Bangladesh. Hoe zij het tij wisten te keren met een 1-uur experiment.
Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet. Hoe voorkom je ‘het fluisterspel’?