De strategie moet simpel zijn – dat is niet waar.
Als er iets is wat we graag willen dan is het dat alle medewerkers de strategie kennen en uitdragen.
Er heersen veel misvattingen over daarvoor nodig is:
– De strategie moet simpel zijn.
– De strategie moet kort zijn.
– De strategie moet in de taal van de medewerkers zijn geschreven.
Hoewel deze punten op zichzelf goed zijn, vormen ze niet de sleutel tot succes in het landen van je strategie. Ik wil drie andere inzichten met je delen:
📝 De strategie moet specifiek zijn.
Hiermee bedoel ik dat het duidelijk moet zijn dat de toekomst anders is dan het nu. Vaak wordt een strategie te veel gesimplificeerd. Als je altijd alles maar eenvoudig wilt maken, is de kans groot dat je terecht komt in containerbegrippen en algemeenheden en dat mensen de nodige verandering niet begrijpen.
📈 De strategie moet logisch en samenhangend zijn.
Zowel het doel als de weg ernaartoe moeten logisch zijn. Er moet een logisch verband in zitten. Vaak zie je dat een strategie bestaat uit losse blokjes, maar dat het onderlinge verband niet wordt gelegd. Doodzonde. Waarom kom je in beweging? Waar heen dan? En hoe ga je daar komen?
🗣️ Formuleer je strategie in taal die blijft hangen.
Als je een nieuwe richting op wilt, kies dan nieuwe taal. Door vast te houden aan de vertrouwde taal van de medewerkers, kan daar het gevoel ontstaan dat er niets verandert. Zorg wél dat je de strategie vertaalt naar hun (werk)situatie en belevingswereld. Juist door af te wijken van hun gebruikelijke taal én door het goed te laden, zorg je ervoor dat de boodschap blijft hangen.
Wat wij heel belangrijk vinden, is dat de strategie zo wordt geformuleerd dat het organiserend werkt voor alles wat je doet.
Hoe scherper je dit doet, hoe makkelijker het wordt voor medewerkers (en leiders) om te bepalen of ze goed bezig zijn of niet: past dit wel in de strategie of niet? Draagt dit bij aan de strategie of niet?
Wil je weten hoe je je organisatie in beweging brengt? 23 april geven wij een online webinar: ‘Zo breng je mensen in beweging: de kracht van interventies.’
✏️ Klik hier om je direct in te schrijven.
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.