De strategie moet simpel zijn – dat is niet waar.
Als er iets is wat we graag willen dan is het dat alle medewerkers de strategie kennen en uitdragen.
Er heersen veel misvattingen over daarvoor nodig is:
– De strategie moet simpel zijn.
– De strategie moet kort zijn.
– De strategie moet in de taal van de medewerkers zijn geschreven.
Hoewel deze punten op zichzelf goed zijn, vormen ze niet de sleutel tot succes in het landen van je strategie. Ik wil drie andere inzichten met je delen:
📝 De strategie moet specifiek zijn.
Hiermee bedoel ik dat het duidelijk moet zijn dat de toekomst anders is dan het nu. Vaak wordt een strategie te veel gesimplificeerd. Als je altijd alles maar eenvoudig wilt maken, is de kans groot dat je terecht komt in containerbegrippen en algemeenheden en dat mensen de nodige verandering niet begrijpen.
📈 De strategie moet logisch en samenhangend zijn.
Zowel het doel als de weg ernaartoe moeten logisch zijn. Er moet een logisch verband in zitten. Vaak zie je dat een strategie bestaat uit losse blokjes, maar dat het onderlinge verband niet wordt gelegd. Doodzonde. Waarom kom je in beweging? Waar heen dan? En hoe ga je daar komen?
🗣️ Formuleer je strategie in taal die blijft hangen.
Als je een nieuwe richting op wilt, kies dan nieuwe taal. Door vast te houden aan de vertrouwde taal van de medewerkers, kan daar het gevoel ontstaan dat er niets verandert. Zorg wél dat je de strategie vertaalt naar hun (werk)situatie en belevingswereld. Juist door af te wijken van hun gebruikelijke taal én door het goed te laden, zorg je ervoor dat de boodschap blijft hangen.
Wat wij heel belangrijk vinden, is dat de strategie zo wordt geformuleerd dat het organiserend werkt voor alles wat je doet.
Hoe scherper je dit doet, hoe makkelijker het wordt voor medewerkers (en leiders) om te bepalen of ze goed bezig zijn of niet: past dit wel in de strategie of niet? Draagt dit bij aan de strategie of niet?
Wil je weten hoe je je organisatie in beweging brengt? 23 april geven wij een online webinar: ‘Zo breng je mensen in beweging: de kracht van interventies.’
✏️ Klik hier om je direct in te schrijven.
INspiratie
De rol van mantelzorgers bij reablement
Wat als mantelzorgers (te) dominant zijn in een gesprek met een cliënt? Wij organiseerden de inspiratiesessie: de helpende én remmende rol van mantelzorgers bij reablement. Kijk hier terug.
Team Weyond in actie
Lees over onze dag bij zorg- en beleefboerderij Heerlijk Houtdijk, waar wij samen met deelnemers van de dagbesteding een fijne dag beleefden. Met dank aan Betrokken Ondernemers Woerden.
Kick-off programma Community care
Ontdek de positieve effecten, beste aanpak en goede voorbeelden van community care in de aftermovie en presentaties van de kick-off afgelopen 1 november.