Lessen van succesvolle teams
“Waarom leert het ene team sneller dan het andere team?”
Ik neem je mee naar 1998. Het onderzoeksteam van Harvard onderzoekt de leersnelheid van chirurgische teams die een nieuwe techniek voor hartchirurgie leren en uitvoeren.
Chelsea Hospital 🏆 behoort op dat moment tot de top van de opleidingsziekenhuizen en het team staat onder leiding van een nationaal erkende deskundige. Je zou verwachten dat zij de snelste zijn. Toch?
Het tegendeel is waar, na 6 maanden staat Chelsea op nummer 10 van de 16 teams. Ze zijn ingehaald door het team van Mountain Medical Center dat wordt geleid door een jonge chirurg met een onervaren team.
Mountain Medical voltooit uiteindelijk succesvolle operaties een uur sneller dan Chelsea en ze rapporteren een hoge mate van efficiëntie en tevredenheid van het team. Waar de teamleden van Chelsea aangeven zich ontevreden te voelen. Het team van Mountain Medical Center eindigt ruimschoots boven het team van Chelsea op nummer 2 van de 16.
Het onderzoeksteam van Harvard vond grote verschillen die bepaalden of een team succesvol of onsuccesvol was.
3 lessen
🧏🏻 Succesvolle teams krijgen expliciet te horen waarom hun vaardigheden belangrijk zijn voor het succes van het team. Niet-succesvolle teams krijgen dit niet te horen.
👬🏽 Succesvolle teams oefenen procedures uitvoerig, bereiden zich in detail voor, krijgen nieuwe protocollen uitgelegd en spreken af hoe zij communiceren met elkaar. Niet-succesvolle teams nemen minimale stappen om zich voor te bereiden.
🗣️ Succesvolle teams worden door hun leider gestimuleerd problemen te benoemen en elkaar feedback te geven. Leiders van niet-succesvolle teams doen weinig aan coaching, met als gevolg dat teamleden aarzelen om zich uit te spreken.
Waar vaak gedacht wordt dat de beste teams de meeste experts of deskundigen bevatten, bewijst dit onderzoek het tegendeel. De teams die het best aligned zijn leren het snelst en presteren het best. ‘Aligned zijn’ in deze context betekent dat teamleden weten hoe zij als individu bijdragen aan het doel van het team en daar voldoening uit halen.
Wil je nog meer leren?
Kijk dan ons webinar ‘Alignment in zorgorganisaties’ terug. Aan de hand van praktijkvoorbeelden delen we een aanpak om te komen tot alignment.
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.