Netflix: Van DVD-verhuur tot Entertainmentkoning
Hoe transformeerde Netflix met haar medewerkers van “de beste dvd-verhuurdienst ter wereld” naar “de beste entertainmentdienst ter wereld”?
In de vroege jaren van 2000 ziet Reed Hastings, medeoprichter en CEO van de DVD-verhuurdienst Netflix, dat streaming de toekomst van entertainment is. Hij besluit de organisatie te transformeren.
Hij begint te investeren in technologie en te experimenteren met het streamen van films en tv-series via internet.
Maar… veel medewerkers binnen het bedrijf uiten hun bezorgdheid over de haalbaarheid van de overgang en de impact ervan op hun werk. De DVD-verhuur was op dat moment de belangrijkste inkomstenbron voor Netflix.
Hoe namen Reed Hastings en zijn team de medewerkers in het bedrijf mee?
1. Betrekking bij de besluitvorming: medewerkers werden aangemoedigd om ideeën en suggesties aan te dragen en hadden inspraak in bepaalde strategische beslissingen. Dit gaf medewerkers het gevoel dat hun stem gehoord werd.
2. Communicatie en transparantie: de visie voor de toekomst werd gedeeld en er werd openlijk gecommuniceerd over de redenen voor de overgang naar streaming. Dit werd gedaan in bijvoorbeeld vergaderingen, presentaties of interactieve sessies. Dit zorgde voor duidelijkheid en begrip.
3. Training en ontwikkeling: medewerkers kregen de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen die pasten bij de veranderende behoeften van het bedrijf. Hierdoor voelden medewerkers zich beter voorbereid op de toekomst.
4. Verbondenheid met organisatie: Netflix legde de nadruk op het behouden van bepaalde aspecten van de bedrijfscultuur, zoals de focus op klanttevredenheid en innovatie. Dit hielp medewerkers zich verbonden te blijven voelen met de oorspronkelijke waarden van het bedrijf.
5. Leerproces: er werd benadrukt dat risico’s nemen en fouten maken een deel van het leerproces was. Dit hielp medewerkers zich comfortabeler te voelen bij verandering en nieuwe benaderingen.
6. Successen vieren: wanneer Netflix successen boekte in de streamingdienst, werden deze op transparante en enthousiaste manier gevierd binnen de organisatie. Successen werden bijvoorbeeld in bijeenkomsten gedeeld, er werden financiële beloningen gegeven of er werden feesten georganiseerd. Dit motiveerde de medewerkers en liet hun zien dat de overgang effectief was.
INspiratie
Hoe Lego de connectie met hun doelgroep weer terugvond
Het ging slecht met Lego, maar zij hervonden connectie met hun doelgroep en kwamen uit de crisis. Hoe deden ze dat?
Strategie-introductie: Meer dan een eenmalig evenement
Gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie van de organisatie niet. Hoe introduceer je een strategie in de organisatie?
Regionale samenwerking in de matrix-regio
De regiovisie op de toekomst van de ouderenzorg op de Noord-Veluwe gaat o.a. uit van samenwerking in een matrix-regio.