Pak je rol als managementondersteuner in het alignment!
Samen met 12 managementondersteuners op de Veluwe heb ik afgelopen dinsdag nagedacht over hun rol in het alignment (het laten landen en leven van strategie op de werkvloer).
We namen daarin als vertrekpunt drie belangrijke lessen over hoe je alignment realiseert:
1. Ontwikkel de strategie met de mensen voor wie het is bedoeld en de mensen die het moeten waarmaken.
2. Neem iedereen uit alle doelgroepen van de strategie zo vroeg mogelijk mee en vraag actief om feedback.
3. Organiseer als de strategie af structureel de dialoog in de organisatie over de strategie en hoe de medewerkers daaraan bijdragen.
Managementondersteuners hebben hierin een cruciale rol.
Ze kennen veel mensen, zitten dicht bij het vuur (strategieontwikkeling) en zijn laagdrempelig (wat directeuren, managers en bestuurders vaak gewoon minder zijn).
Onze inzichten:
Pak je rol als managementondersteuner door de goede vragen te stellen:
🎯 Hoe betrekken we de medewerkers, klanten en partners bij het ontwikkelen van de strategie?
🎯 Hoe houden we de medewerkers, klanten en partners op de hoogte van de ontwikkeling van de strategie en organiseren we tussentijds feedback (en niet pas als het af is!)?
🎯 Als de strategie af is, hoe zorgen we dat we de komende jaren structureel met medewerkers dialoog organiseren over de strategie en hoe ze daaraan bijdragen (en niet één keer per jaar tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst)?
Pak je rol als managementondersteuner door de stem van de medewerker te vertegenwoordigen:
🤔 Als medewerkers zijn betrokken, horen zij dan ook wat er is gedaan met hun feedback?
🤔 Is de strategie abstract geschreven? Of spreekt de taal en inhoud ook de medewerkers aan?
🤔 Naast strategische doelen over groei of ontwikkeling, vertellen we ook het verhaal over waarom dit zo belangrijk is (zingeving)?
Bijvoorbeeld: we willen groeien in productie (groeidoel) omdat we met de onderdelen meer auto’s veiliger kunnen maken (zingeving).
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.