Pak je rol als managementondersteuner in het alignment!
Samen met 12 managementondersteuners op de Veluwe heb ik afgelopen dinsdag nagedacht over hun rol in het alignment (het laten landen en leven van strategie op de werkvloer).
We namen daarin als vertrekpunt drie belangrijke lessen over hoe je alignment realiseert:
1. Ontwikkel de strategie met de mensen voor wie het is bedoeld en de mensen die het moeten waarmaken.
2. Neem iedereen uit alle doelgroepen van de strategie zo vroeg mogelijk mee en vraag actief om feedback.
3. Organiseer als de strategie af structureel de dialoog in de organisatie over de strategie en hoe de medewerkers daaraan bijdragen.
Managementondersteuners hebben hierin een cruciale rol.
Ze kennen veel mensen, zitten dicht bij het vuur (strategieontwikkeling) en zijn laagdrempelig (wat directeuren, managers en bestuurders vaak gewoon minder zijn).
Onze inzichten:
Pak je rol als managementondersteuner door de goede vragen te stellen:
🎯 Hoe betrekken we de medewerkers, klanten en partners bij het ontwikkelen van de strategie?
🎯 Hoe houden we de medewerkers, klanten en partners op de hoogte van de ontwikkeling van de strategie en organiseren we tussentijds feedback (en niet pas als het af is!)?
🎯 Als de strategie af is, hoe zorgen we dat we de komende jaren structureel met medewerkers dialoog organiseren over de strategie en hoe ze daaraan bijdragen (en niet één keer per jaar tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst)?
Pak je rol als managementondersteuner door de stem van de medewerker te vertegenwoordigen:
🤔 Als medewerkers zijn betrokken, horen zij dan ook wat er is gedaan met hun feedback?
🤔 Is de strategie abstract geschreven? Of spreekt de taal en inhoud ook de medewerkers aan?
🤔 Naast strategische doelen over groei of ontwikkeling, vertellen we ook het verhaal over waarom dit zo belangrijk is (zingeving)?
Bijvoorbeeld: we willen groeien in productie (groeidoel) omdat we met de onderdelen meer auto’s veiliger kunnen maken (zingeving).
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.