Pak je rol als managementondersteuner in het alignment!
Samen met 12 managementondersteuners op de Veluwe heb ik afgelopen dinsdag nagedacht over hun rol in het alignment (het laten landen en leven van strategie op de werkvloer).
We namen daarin als vertrekpunt drie belangrijke lessen over hoe je alignment realiseert:
1. Ontwikkel de strategie met de mensen voor wie het is bedoeld en de mensen die het moeten waarmaken.
2. Neem iedereen uit alle doelgroepen van de strategie zo vroeg mogelijk mee en vraag actief om feedback.
3. Organiseer als de strategie af structureel de dialoog in de organisatie over de strategie en hoe de medewerkers daaraan bijdragen.
Managementondersteuners hebben hierin een cruciale rol.
Ze kennen veel mensen, zitten dicht bij het vuur (strategieontwikkeling) en zijn laagdrempelig (wat directeuren, managers en bestuurders vaak gewoon minder zijn).
Onze inzichten:
Pak je rol als managementondersteuner door de goede vragen te stellen:
🎯 Hoe betrekken we de medewerkers, klanten en partners bij het ontwikkelen van de strategie?
🎯 Hoe houden we de medewerkers, klanten en partners op de hoogte van de ontwikkeling van de strategie en organiseren we tussentijds feedback (en niet pas als het af is!)?
🎯 Als de strategie af is, hoe zorgen we dat we de komende jaren structureel met medewerkers dialoog organiseren over de strategie en hoe ze daaraan bijdragen (en niet één keer per jaar tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst)?
Pak je rol als managementondersteuner door de stem van de medewerker te vertegenwoordigen:
🤔 Als medewerkers zijn betrokken, horen zij dan ook wat er is gedaan met hun feedback?
🤔 Is de strategie abstract geschreven? Of spreekt de taal en inhoud ook de medewerkers aan?
🤔 Naast strategische doelen over groei of ontwikkeling, vertellen we ook het verhaal over waarom dit zo belangrijk is (zingeving)?
Bijvoorbeeld: we willen groeien in productie (groeidoel) omdat we met de onderdelen meer auto’s veiliger kunnen maken (zingeving).
INspiratie 
Het succes van een organisatie als community
In 2012 begon tiener Ben Francis in zijn garage een nieuwe fitness-kledinglijn. Wat kunnen organisaties leren van Gymshark? Hoe bouw je aan een organisatie als community?
De rol van mantelzorgers bij reablement
Wat als mantelzorgers (te) dominant zijn in een gesprek met een cliënt? Wij organiseerden de inspiratiesessie: de helpende én remmende rol van mantelzorgers bij reablement. Kijk hier terug.
Team Weyond in actie
Lees over onze dag bij zorg- en beleefboerderij Heerlijk Houtdijk, waar wij samen met deelnemers van de dagbesteding een fijne dag beleefden. Met dank aan Betrokken Ondernemers Woerden.