Praatplaat: meer dan een poster
“Maak anders even een praatplaat.”
Een praatplaat is een aan populariteit winnend middel om complexe informatie en strategische plannen over te brengen op de doelgroep (bijvoorbeeld medewerkers, klanten, samenwerkingspartners etc.).
Ik zie vaak dat er dan geen praatplaat wordt gemaakt, maar een poster. Wat is het verschil dan?
- Een poster is een middel om te zenden. Vaak zie je bijvoorbeeld een samenvatting van de informatie op visueel aantrekkelijke wijze gepresenteerd. Bijvoorbeeld een infographic. Een poster hang je aan de muur of stuur je toe per mail. Dat kan prima.
- Een praatplaat is een middel voor interactie. Dit betekent dat je niet alleen informatie of inspiratie deelt, maar dat het ook een dialoog faciliteert. Een praatplaat neemt iemand mee naar een groep mensen en gebruikt het als middel in een gesprek.
Een aantal tips om een goede praatplaat te maken:
- Denk na welke leercurve je doelgroep door moet maken: wat wil je ze aan informatie geven? Waar wil je dat zij zelf over gaan nadenken? Wat wil je aan het eind van een gesprek bereikt hebben?
- Bedenk hoeveel stappen je daarvoor nodig hebt en hoe je zo’n gesprek het liefst zou begeleiden. Bijvoorbeeld drie keer een halfuur over drie onderwerpen
- Orden de informatie naar de stappen die je net geformuleerd hebt. Vertaal de informatie naar de essenties. Denk ook na over de visuele vertaling. Een praatplaat heeft weinig tekst en veel beeld.
- De tastbare praatplaat kan allerlei vormen hebben, het hoeft geen A3’tje te zijn. Het kan een vouwplaat, kubus, waaier of noem-eens-wat zijn. Zolang de vorm de dialoog, zoals jij hem wilt voeren, maar ondersteund.
Eén van mijn favoriete praatplaat maakten wij deze zomer voor Zorggroep Tangenborgh. Zij wilden met hun medewerkers in dialoog over wat duurzaamheid voor de organisatie betekend en hoe zij daar zelf in hun dagelijks werk aan kunnen bijdragen. Check het filmpje als je nieuwsgierig bent.
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.