Praatplaat: meer dan een poster
“Maak anders even een praatplaat.”
Een praatplaat is een aan populariteit winnend middel om complexe informatie en strategische plannen over te brengen op de doelgroep (bijvoorbeeld medewerkers, klanten, samenwerkingspartners etc.).
Ik zie vaak dat er dan geen praatplaat wordt gemaakt, maar een poster. Wat is het verschil dan?
- Een poster is een middel om te zenden. Vaak zie je bijvoorbeeld een samenvatting van de informatie op visueel aantrekkelijke wijze gepresenteerd. Bijvoorbeeld een infographic. Een poster hang je aan de muur of stuur je toe per mail. Dat kan prima.
- Een praatplaat is een middel voor interactie. Dit betekent dat je niet alleen informatie of inspiratie deelt, maar dat het ook een dialoog faciliteert. Een praatplaat neemt iemand mee naar een groep mensen en gebruikt het als middel in een gesprek.
Een aantal tips om een goede praatplaat te maken:
- Denk na welke leercurve je doelgroep door moet maken: wat wil je ze aan informatie geven? Waar wil je dat zij zelf over gaan nadenken? Wat wil je aan het eind van een gesprek bereikt hebben?
- Bedenk hoeveel stappen je daarvoor nodig hebt en hoe je zo’n gesprek het liefst zou begeleiden. Bijvoorbeeld drie keer een halfuur over drie onderwerpen
- Orden de informatie naar de stappen die je net geformuleerd hebt. Vertaal de informatie naar de essenties. Denk ook na over de visuele vertaling. Een praatplaat heeft weinig tekst en veel beeld.
- De tastbare praatplaat kan allerlei vormen hebben, het hoeft geen A3’tje te zijn. Het kan een vouwplaat, kubus, waaier of noem-eens-wat zijn. Zolang de vorm de dialoog, zoals jij hem wilt voeren, maar ondersteund.
Eén van mijn favoriete praatplaat maakten wij deze zomer voor Zorggroep Tangenborgh. Zij wilden met hun medewerkers in dialoog over wat duurzaamheid voor de organisatie betekend en hoe zij daar zelf in hun dagelijks werk aan kunnen bijdragen. Check het filmpje als je nieuwsgierig bent.
INspiratie
Hoe vinden de gemeenschap en het (zorg)systeem elkaar?
Hoe kunnen gemeenschaps- en burgerinitiatieven hun positie binnen ‘het systeem’ versterken? Komend jaar zet het Gideon’s B collectief in op dit thema.
Hoe bind je medewerkers aan de organisatie?
50-70% van het personeel verliet jaarlijks het succesvolle callcenter WIPRO in Bangladesh. Hoe zij het tij wisten te keren met een 1-uur experiment.
Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet. Hoe voorkom je ‘het fluisterspel’?