Programma Community care Zilveren Kruis Zorgkantoor
Lerend netwerk
Met het programma community care versnelt Zilveren Kruis Zorgkantoor in samenwerking met zorgaanbieders, samenwerkingspartners en inwonersinitiatieven de ontwikkeling van community care in haar 11 zorgkantoorregio’s.
Dit programma maakt onderdeel uit van een grote beweging van Zilveren Kruis Zorgkantoor ‘van zorg naar gewoon leven’, waarin op diverse onderwerpen deze versnelling wordt gestimuleerd: o.a. door de programma’s digitale thuiszorg, reablement en de routekaart woonzorgopgave.
Weyond verzorgt het programma management op dit programma. Vragen? Neem contact op via hallo@weyond.nl.
Voor wie
Inwonerorganisaties
Woon-, zorg- en leeforganisaties
Looptijd
2023-2025
Programmering 2024
Deelnemers van het programma kunnen zich inschrijven voor verschillende bijeenkomsten en activiteiten. Schrijf je hier in.
INSCHRIJVEN
Community care
Community care betekent letterlijk: zorg in de gemeenschap door de gemeenschap.
Zorg betekent hier ondersteuning van mensen bij het leven in- en deelnemen aan de samen- leving (wonen en woonomgeving, onderwijs, arbeid, verkeer en vervoer, vrienden en kennissen, recreatie en vrije tijd, gezondheid) door de samenleving zelf.
Doel van het programma
Mensen leven in een gemeenschap waar zorgen voor en met elkaar normaal is.
-
Zorg in de gemeenschap door de gemeenschap realiseren.
-
Inwoners zijn leidend. Organisaties zijn volgend.
-
Leden van de gemeenschap ervaren een betere gezondheid, welzijn en participatie.
Hoe start ik?
Op 28 februari hadden we weer een themabijeenkomst over ‘Hoe start ik met community care?’ Download hier de presentaties:
Kick-OFF
Op 1 november 2024 vond de kick-off plaats in Austerlitz. Download nu hier de presentaties:
Birgit Oelkers – ABCD Methode
Jan Smelik – NLZVE – Austerlitz Zorgt
Prof. dr. Gerjan Navis – Gezondheidsverschillen
Silke Rissewijck – Sensire – De Grachtenpromenade
Anja van der Aa – Wijkcooperatie Oost
Melanie Mecklenfeld – Carinova – Buur & Zo
INspiratie
Bij Weyond zijn we niet declarabel
Veel potentiële collega’s zijn tijdens een kennismaking vaak verrast als ze horen dat wij bij Weyond geen uren registreren of beoordelen op declarabiliteit.
De dag die je wist dat zou komen
We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…
“De strategie moet simpel zijn – dat is niet waar.”
Als er iets is wat we graag willen dan is het dat alle medewerkers de strategie kennen en uitdragen. Drie inzichten.