Programma reablement
Zilveren Kruis Zorgkantoor
Lerend netwerk
Met het programma reablement versnelt Zilveren Kruis Zorgkantoor in samenwerking met zorgaanbieders, samenwerkingspartners en inwonersinitiatieven de ontwikkeling en implementatie
van reablement in haar 11 zorgkantoorregio’s.
Dit programma maakt onderdeel uit van een grote beweging van Zilveren Kruis Zorgkantoor ‘van zorg naar gewoon leven’, waarin op diverse onderwerpen deze versnelling wordt gestimuleerd: o.a. door de programma’s community care, digitale thuiszorg, reablement en de routekaart woonzorgopgave.
Weyond verzorgt het programmamanagement op dit programma. Vragen? Neem contact op via hallo@weyond.nl.
Voor wie
Woon-, zorg- en leeforganisaties
Looptijd
2023-2025
Programmering 2024
Deelnemers van het programma kunnen zich inschrijven voor verschillende bijeenkomsten en activiteiten. Download de programmering en schrijf je in.
INSCHRijven
Reablement
Reablement betekent letterlijk: de burger meester maken van zijn eigen leven.
Reablement of ‘herstelgerichte zorg’ is een proces van intensieve revalidatie en/of ondersteuning dat ouderen in staat stelt hun vermogen om dagelijkse activiteiten uit te voeren en deel te nemen aan de samenleving, terug te herwinnen of te behouden.
Doel programma
Mensen leven in een gemeenschap waar zorgen voor en met elkaar normaal is.
-
Zorg in de gemeenschap door de gemeenschap realiseren.
-
Inwoners zijn leidend. Organisaties zijn volgend.
-
Inwoners en organisaties zetten zich in om de capaciteit van de gemeenschap te versterken om zelf (en in samenwerking) de zorg en ondersteuning te organiseren.
-
Leden van de gemeenschap ervaren een betere gezondheid, welzijn en participatie.
Inspiratiedag reablement
Afgelopen maandag 22 april deelden 85 deelnemers hun kennis en ervaringen met reablement binnen en buiten het verpleeghuis. Download hier de presentaties van deze dag:
Mijzo – Langer Actief Thuis
Tante Louise – ThuisWaards
Apeldoorn Brummen – Langer zelfstandig
Zorggroep Charim – Reablement
Zorg voor Elkaar Breda
Reable Nederland
INspiratie
Hoe Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont
Bijna 25 jaar geleden stond de nu succesvolle Innocent Drinks met een kraampje op een festival. Twee simpele dingen die zij doen om klanten te betrekken.
Hoe Lego de connectie met hun doelgroep weer terugvond
Het ging slecht met Lego, maar zij hervonden connectie met hun doelgroep en kwamen uit de crisis. Hoe deden ze dat?
Strategie-introductie: Meer dan een eenmalig evenement
Gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie van de organisatie niet. Hoe introduceer je een strategie in de organisatie?