Reablement: zo doe je dat!
Vanuit het lerend netwerk reablement organiseerden we met Zilveren Kruis | Zorgkantoor en Reable Nederland
een inspiratiedag met werkende voorbeelden binnen én buiten het verpleeghuis.
Ben je of wil je aan de slag met reablement, kijk dan naar deze koplopers:
1. Zorg voor elkaar Breda: één loket voor iedereen met hulp- of zorgvraag. Alle formele en informele welzijns- en zorgorganisaties werken samen vanuit het reablement principe om inwoners zo zelfstandig mogelijk én samen met hun netwerk te laten leven.
2. Stichting tanteLouise – vanThuisUit: een vernieuwend leefconcept waar zelfstandig wonende ouderen (met een zorgindicatie) terechtkunnen voor begeleiding, behandeling en voor uiteenlopende activiteiten om te ontmoeten, ontspannen, ervaren, doen en leren.
3. ZorgSpectrum – Vertrouwd Thuis: ouderen wonen zelfstandig thuis waarbij huishoudelijke hulp, welzijn en zorg wordt aangeboden vanuit het reablement-principe.
4. Zorggroep Charim: reablement om ouderen die thuis wonen met een hulpvraag weer onafhankelijk te maken van wijkverpleging. Hiervoor is het intakeproces en het zorgproces voor nieuwe clienten vernieuwd.
5. Mijzo – Langer Actief Thuis: een interdisciplinair programma waarbij mensen met een vraag voor professionele wijkverpleging in maximaal 12 weken worden begeleid om weer zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren.
6. Langer Thuis regio Brummen/Apeldoorn: regionaal samenwerkingsverband dat in een dorp interdisciplinair samenwerkt om ouderen, als er een hulpvraag ontstaat zo snel mogelijk weer zelfstandig te krijgen.
Nieuwsgierig? Bekijk hier de aftermovie.
Je kunt je aansluiten bij het lerend netwerk. Stuur dan een mail naar info@vanzorgnaargewoonleven.nl.
INspiratie
Hoe Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont
Bijna 25 jaar geleden stond de nu succesvolle Innocent Drinks met een kraampje op een festival. Twee simpele dingen die zij doen om klanten te betrekken.
Hoe Lego de connectie met hun doelgroep weer terugvond
Het ging slecht met Lego, maar zij hervonden connectie met hun doelgroep en kwamen uit de crisis. Hoe deden ze dat?
Strategie-introductie: Meer dan een eenmalig evenement
Gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie van de organisatie niet. Hoe introduceer je een strategie in de organisatie?