Logo Weyond
Telefoon:
E-mail:

Schijnwerpers op succes met icoonvoorbeelden

“Toen ik als sinterklaas verkleed de organisatie in ging, zag ik goede voorbeelden die passen bij onze nieuwe strategie.”

Verkleed als sinterklaas ging de zorgbestuurder alle afdelingen van het verpleeghuis af. Hij ontmoette en sprak verschillende bewoners. Hij kwam in gesprek met een bewoner, ze zei: “Ik hou van zwemmen. Voor ik hier kwam wonen, zwom ik zo vaak ik kon. Hier word ik iedere twee weken naar het zwembad gebracht. Zo fijn dat ik dit kan blijven doen, ook al ben ik ziek.”

Een prachtig icoonvoorbeeld noemen wij dit. We zaten in gesprek met onze klant toen hij dit voorbeeld vertelde. Icoonvoorbeelden kan je gebruiken in het laten landen en leven van een strategie. Vaak vinden medewerkers (én leidinggevenden) het lastig om de strategie te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Wij hebben geleerd dat medewerkers praktische voorbeelden nodig hebben om van te leren. En 9 van de 10 keer zijn deze al volop aanwezig in de organisatie.

Een icoonvoorbeeld laat gedrag zien wat gebeurt in de organisatie en wat nagedaan mag worden. Een voorbeeld waarvan geleerd mag worden, wat aandacht moet krijgen en waar over gepraat moet worden.

𝗛𝗼𝗲 𝗺𝗮𝗮𝗸 𝗷𝗲 𝗴𝗲𝗯𝗿𝘂𝗶𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗶𝗰𝗼𝗼𝗻𝘃𝗼𝗼𝗿𝗯𝗲𝗲𝗹𝗱𝗲𝗻?

🔦 Open het gordijn en belicht. Vraag je af: “Wat doen we eigenlijk al wat past bij onze strategie?” Ga op zoek naar wat er al gebeurt en zet dit in de schijnwerpers. Laat zien: dit is hoe wij willen werken! Dit is wat wij aanmoedigen!

♥️ Creëer een hartslag. Houd het levend. Zet de icoonvoorbeelden structureel op het podium. Zoek een aansprekende vorm die je een aantal jaar kunt volhouden.

🗣️ Faciliteer dialoog. Wat gebeurt daar? Waarom past dit bij onze strategie? Hoe komt het dat het daar lukt? Als het bij jou niet lukt, waarom is dat zo? Wat is nodig om het wel te laten lukken?

INspiratie 

Cruciale fout bij een organisatieverandering

Cruciale fout bij een organisatieverandering

Bij het ontwikkelen van een strategie kom je tot inzichten. Deze ‘aha-momenten’ zijn bepalend voor de keuzes die worden gemaakt. Vier gedachten op mee te nemen.

Hoe breng je een beweging op gang?

Hoe breng je een beweging op gang?

Ga jij deze week een beweging starten? Hoe doe je dat en wie ben je dan? De leider, de eerste volger, de tweede volger of iemand in de crowd?